Proceduri specifice minorilor aplicate, în anumite cazuri, și celor ce au trecut de 18 ani
Conform Legii nr. 284/2020, în cursul urmăririi penale, organul judiciar poate decide, în funcţie de circumstanţele cauzei, a gradului de maturitate sau a gradului de vulnerabilitate, aplicarea procedurii cu infractori minori şi pentru cei care au depăşit vârsta de 18 ani, respectiv 21 de ani, dacă la momentul când au devenit suspecţi erau încă minori.După aceea, este introdusă o prezumție de minoritate, în cadrul urmăririi penale, atunci când nu se poate stabili, cu exactitate, situația suspectului sau inculpatului. „Ori de câte ori organul judiciar nu poate stabili vârsta suspectului sau a inculpatului și există motive pentru a se considera că acesta este minor, persoana respectivă va fi prezumată a fi minor”, mai este precizat în cadrul Legii nr. 284/2020.
Extinderea procedurii cu minori la majori poate avea loc și în timpul judecății. Instanţa poate decide aplicarea procedurii cu infractori minori dacă, la momentul în care a fost sesizată, inculpatul împlinise 18 ani, însă era minor când a devenit suspect. La fel ca în cazul urmăririi penale, se ține cont de circumstanțele cauzei, gradul de maturitate sau gradul de vulnerabilitate a inculpatului. Anterior, procedura infractorilor minori se aplica doar dacă, la data sesizării instanţei, inculpatul nu împlinise 18 ani.
Condiții speciale de informare a minorului
Chiar dacă activitatea de informare a unui suspect, respectiv a unui inculpat, reprezintă unul din elementele esențiale ale procesului penal (fiind vorba de respectarea drepturilor procesuale ale persoanelor implicate), Legea nr. 284/2020 creează un cadru de informare specifică a minorilor suspectați sau acuzați de comiterea unei infracțiuni.Înainte de prima audiere (în cadrul urmăririi penale), minorilor li se va comunica, într-un limbaj simplu şi adaptat vârstei, în afară de drepturi şi obligaţii prevăzute de lege şi următoarele:
- informaţii cu privire la principalele etape ale procesului penal;
- dreptul ca părinţii, tutorele, curatorul ori persoana în îngrijirea căreia se află temporar sau un alt adult desemnat să primească aceleași informaţii comunicate minorului;
- dreptul la protecţia vieţii private, conform legii;
- dreptul de a fi însoţit de părinţi, tutore, curator ori persoana în îngrijirea căreia se află temporar sau de un alt adult desemnat în timpul diferitelor etape ale procedurii, conform Codului de procedură penală;
- dreptul de a fi evaluat prin intermediul referatului de evaluare;
- dreptul la evaluare medicală şi asistenţă medicală în cazul în care va fi supus unei măsuri preventive privative de libertate;
- măsurile preventive ce i se pot aplica, precum şi dreptul ca măsura preventivă privativă de libertate să fie aplicată cu caracter excepţional, perioada pentru care poate fi dispusă şi durata maximă a măsurii preventive privative de libertate, condiţiile pentru prelungirea şi menţinerea acesteia, precum şi dreptul la verificarea periodică a măsurii, în condiţiile legii;
- dreptul de a fi prezent la judecarea cauzei;
- dreptul la exercitarea căilor de atac, în condiţiile legii.
- fie informat în legătură cu dreptul minorului la condiții speciale de executare, dacă este reținut sau arestat;
- fie informat în legătură cu aceleași informații pe care le primește minorul;
- fie citat, alături de minor, în vederea efectuării oricărui act de urmărire penală;
- aibă posibilitatea de a-l însoți pe minor la diferitele proceduri în care este implicat (dreptul pe care și-l poate exercita minorul), cum sunt, de exemplu, audierile.
Unele proceduri sunt aplicate diferențiat, din cauza impactului pe care l-ar avea asupra unui minor, în mod normal
De pildă, în cazul proceselor care vizează suspecţi sau inculpaţi minori, cheltuielile de judecată care ar fi trebuit suportate, în mod normal, de suspect/inculpat (cele legate de înregistrările audiovideo) vor fi suportate de statul român.După aceea, în cadrul examinării medicale a minorului, făcute în arestul preventiv, va trebuie să fie evaluată şi capacitatea acestuia de a fi supus actelor sau măsurilor dispuse în cursul procesului penal.
În privința referatului de evaluare a minorului (prin care serviciul de probațiune clarifică diverse aspecte legate de implicarea minorului într-un proces penal și poate face, de exemplu, propuneri cu privire la măsurile educative ce pot fi luate față de minori), regula, acum, este că, în faza de urmărire penală, el este opțional. Legea nr. 284/2020 va face obligatorie solicitarea referatului de evaluare, atunci când minorul va fi trimis în judecată. Singura excepție de la această regulă va fi când acest lucru ar fi contrar interesului superior al copilului.
Odată ajuns în instanță, ulterior trimiterii în judecată, minorul va fi obligat să se supună unui referat de evaluare, dacă acest lucru nu s-a întâmplat în timpul urmăririi penale. De această dată, nu mai există o excepție dată de situațiile în care interesul superior al copilului ar fi afectat.
Legea nr. 284/2020 transpune în legislaţia română anumite articole din Directiva UE 2016/800 privind garanţiile procedurale pentru copii care sunt persoane suspectate sau acuzate în cadrul procedurilor penale.
Comentarii articol (0)