În esență, el aduce o serie de modificări Regulamentului de furnizare a energiei electrice clienților finali. Însă cel mai important aspect e dat de includerea mai multor abateri de la standardele de performanță pentru furnizarea electricității pentru care un consumator va fi compensat, spre deosebire de prezent. Actualele abateri de la standardele de performanță pentru care pot fi date despăgubiri sunt prevăzute în Ordinul ANRE nr. 6/2017. De asemenea, va avea loc și o schimbare a cuantumului despăgubirilor.
Noi situații în care vor putea fi acordate despăgubiri
Ca exemplu de situație pentru care un consumator nu poate obține, acum, despăgbuiri, dar va putea, pe viitor: dacă timpul de așteptare cu privire la încheierea unui contract de furnizare de electricitate , cu furnizorul (ce presupune și transmiterea, către client, a contractului semnat), va depăși trei zile. Termenul, însă, se va calcula doar din momentul în care viitorul furnizor va primi toate documentele necesare pentru încheierea contractului. Dacă se va depăși termenul de trei zile, despăgubirea, potrivit proiectului de ordin, va fi de 4% din valoarea salariului minim brut, pentru fiecare zi de întârziere. Adică 89.2 lei pe zi de întârziere (dacă ne raportăm la cuantumul actual al salariului minim - 2.230 de lei).Un alt exemplu vizează timpul de răspuns cu privire la plângeri (despre soluționarea plângerilor am scris mai multe aici) referitoare la activitatea de furnizare. Acesta nu ar trebui să depășească 30 de zile, potrivit proiectului. Despăgubirea va fi tot de 89.2 lei, pentru fiecare zi de întârziere. Și la acest moment există un termen general de soluționare a plângerilor, însă acest din urmă caz nu e prevăzut expres, cum va fi, potrivit noilor reguli.
Vor exista termene și mai scurte, pentru situații urgente. De pildă, timpul de răspuns pentru plângerile care vor viza deconectarea pentru neplată va fi de cinci zile lucrătoare. Acesta există și acum și durează cinci zile.
La fel ca în cazurile de mai sus, compensația va fi tot de 89.2 lei, pe zi de întârziere. Aici, însă, apare o diferență, pentru că, potrivit regulilor actuale, compensația e de 100 lei, odată ce este depășit termenul de cinci zile, la care se adaugă 50 lei, pentru fiecare zi de întârziere. În cazurile în care întârzierile vor dura mai mult de două zile, devine clar că regulile ce urmează să fie adoptate vor duce la compensații mai mari decât în prezent.
Încă o situație nouă în care vor putea fi acordate despăgubiri vizează depășirea unei perioade de timp pe care trebuie s-o petreacă în call center un consumator care apelează furnizorul de energie electrică. Standardul, aici, va fi de două minute. Pentru fiecare minut de întârziere, compensația datorată consumatorului va fi de 0,02% din salariul minim brut. Adică puțin sub 50 bani, pe minut.
Alte schimbări importante pentru consumatorii de electricitate
Spuneam, mai sus, că noile reguli vor stabili un cuantum procentual al compensației (aplicat salariului minim brut), spre deosebire de situația actuală, unde discutăm de valori fixe. Din exemplele de mai sus se poate vedea despre ce e vorba, iar concluzia e că regulile propuse prin proiect vor duce la o suma totală de compensație, pentru nerespectarea standardelor, mai mare pentru furnizori decât în prezent.De asemenea, proiectul mai aduce o schimbare: modificarea actualei formulări din Regulament, care prevede posibilitatea pentru clientul final „să solicite furnizorului compensații pentru nerespectarea de către acesta a indicatorilor de performanță garantați privind calitatea activității de furnizare”. Noua forma a Regulamentului, odată intrată în vigoare, va prevedea direct posibilitatea pentru clientul final „să primească compensații pentru nerespectarea de către furnizor a obligatiilor prevăzute în Standardul de performanță pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, în vigoare”.
Teoretic, această schimbare nu ar trebui să producă mari diferențe - logica prevederii, chiar și în forma actuală, e de a i se da consumatorului posibilitatea, efectivă, de a fi despăgubit pentru nerespectarea standardelor menționate. O interpretare care ar limita acest drept, strict la a solicita compensații, fără a presupune și dreptul implicit de a le primi ar fi absurdă și inefectivă.
Cum pot clienții finali să solicite acordarea despăgubirilor
Potrivit Regulamentului de furnizare a energiei electrice către clienții finali, orice furnizor este obligat să afișeze, pe pagina sa de internet, care sunt pașii pe care trebuie să îi urmeze un client final, când vrea să obțină despăgubiri. Astfel, cei care văd că furnizorii de energie electrică nu respectă standardele legale, le vor solicita despăgubiri acestora, potrivit informațiilor găsite pe paginile de internet.Dacă furnizorul refuză să acorde despăgubirile la care clientul final consideră că are dreptul, acesta se poate adresa ANRE, pentru soluționarea neînțelegerii.
Important! Chiar dacă solicitările trimise ANRE sunt gratuite, ele trebuie făcute în termen de 36 de luni de la momentul când fapta este săvârșită (în acest caz, nerespectarea standardului pentru care se cere despăgubirea).
Atenție! Schimbările propriu-zise se vor aplica abia după ce ANRE va adopta proiectul de ordin, iar actul normativ va apărea în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (2)