Așadar, potrivit noii reglementări, se impune parcurgerea obligatorie a două etape distincte de soluționare a plângerilor împotriva unui furnizor de curent electric sau gaze naturale: soluționarea la nivelul furnizorilor și abia ulterior soluţionarea la nivelul ANRE. Vechiul mecanism nu includea etapa soluționării la nivelul furnizorilor, ci presupunea faptul că procedura se declanșează direct odată cu înregistrarea la ANRE a plângerii transmise.
În cadrul acestei etape care a fost introdusă ca element de noutate, reclamantul se va adresa furnizorului cu o plângere, în termen de 30 de zile de la data primirii răspunsului nesatisfăcător sau de la data la care trebuia să primească răspunsul, urmând ca, în termen de 7 zile de la primirea plângerii, furnizorul să trimită reclamantului invitația de soluționare.
Ulterior, respectând un termen de 7 zile de la primirea invitației, reclamantul va fi obligat să transmită furnizorului punctul său de vedere, însoțit de toate documentele pe care își întemeiază susținerea. Aceste documente vor fi “depuse în copie” și “certificate pe fiecare pagină «conform cu originalul» și vor conține data, numele în clar al celui care face certificarea, semnătura acestuia, olografă sau electronică, după caz”.
Ședința comună, organizată de către furnizor în vederea soluționării plângerii, va avea loc în termen de 15 zile de la data transmiterii invitației de soluționare a plângerii, reclamantul având obligația de a confirma participarea la ședința organizată în acest sens. Dacă însă nu se va prezenta la ședință și nu va comunica, în timp util, faptul că nu poate participa, furnizorul va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt, ceea ce va echivala, conform regulamentului propus, cu renunțarea la soluționarea plângerii.
În cazul soluționării plângerii, se va întocmi, în termen de 3 zile de la ședința comună, o minută “care să consfințească înțelegerea dintre părți”.
Această minută trebuie însușită de ambele părți pentru ca plângerea să se considere soluționată. În caz contrar, dacă una dintre cele două părți implicate și-a însușit chiar și numai parțial minuta respectivă, “se consideră că plângerea nu a fost soluționată la acest nivel și, în termen de 30 de zile de la data desfășurării ședinței comune, reclamantul transmite către ANRE plângerea de soluționare împotriva reclamatului, întocmită conform modelului” prevăzut de ordinul ANRE.
Etapa a doua: soluționarea la nivelul ANRE
Conform noii reglementări, plângerile vor fi soluționate, în cadrul celei de-a doua etape, de către o comisie, “în termen de maximum 60 de zile de la data depunerii complete a documentației la ANRE”, fără posibilitatea de prelungire cu până la 120 de zile, cu acordul reclamantului, așa cum prevedea regulamentul anterior care a fost abrogat la data intrării în vigoare a acestui Ordin.
Această a doua etapă, la nivelul ANRE, este alcătuită, la rândul ei, din alte câteva etape precum: întrunirea comisiei, analiza preliminară a documentației transmise și solicitarea completării acesteia, după caz, pregătirea audierii și convocarea părților, audierea părților și, într-un final, pronunțarea deciziei/hotărârii și comunicarea acesteia părților.
Solicitarea de informații suplimentare sau de completare a documentației depuse se va putea face în scris de către comisie “în termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii de soluționare a plângerii”.
Alte modificări menționate în ordin
Potrivit Ordinului 47/2021, plângerile “al căror obiect depășește 36 de luni de la data săvârșirii” vor fi respinse ca fiind tardiv introduse, în timp ce vechea reglementare prevedea faptul că plângerea trebuie depusă la ANRE în termen de 12 luni de la momentul săvârșirii de către furnizorul de curent sau gaze naturale a acțiunilor ori inacțiunilor care i se impută, iar plângerea transmisă cu nerespectarea termenului se respingea. Așadar, termenul de introducere a unei plângeri se va prelungi cu 24 de luni.
De asemenea, dacă plângerile vor fi deduse spre soluționare instanțelor judecătorești sau unor entități juridice pe cale extrajudiciară, acestea nu vor mai putea fi adresate spre soluționare și ANRE. În regulamentul anterior se prevedea că, în acest caz, plângerile putea fi înregistrate de ANRE, însă se clasau.
Comentarii articol (4)