Legea nr. 58/2021 aduce de joi schimbări noi mecanismului Kurzarbeit - folosit deja de luni bune de firme și modificat deja de mai mult de trei ori. Prima schimbare e că angajatorii vor avea posibilitatea de a reduce cu până la 80% timpul de muncă al salariaților - până acum, timpul de muncă a putut fi redus doar cu până la 50%. În plus însă, noua lege vine cu o serie de obligații de consultare și informare pentru firmele care aplică mecanismul - le-am detaliat în acest material.
Firmele care aplică deja mecanismul vor să știe însă, probabil, dacă au ceva de făcut odată ce noua lege devine aplicabilă. Din punct de vedere procedural, modificările aduse programului sunt de natură să bulverseze destinatarii.
Atât modificarea cu privire la acordul salariaților ori dovada informării prealabile, dar și a documentelor necesare pentru decontarea sumelor, afectează raporturi sau situații juridice născute sub vechea reglementare și care nu și-au produs în întregime efectele până la data intrării în vigoare a noii reglementări - Legea 58. De asemenea, putem remarca și lipsa dispozițiilor tranzitorii care ar fi asigurat, pe o perioadă determinată, corelarea celor două reglementări, astfel încât punerea în aplicare a noului act normativ să decurgă firesc și să evite retroactivitatea acestuia sau conflictul între norme succesive.
Concret, anterior intrării în vigoare a Legii 58/2021, angajatorii care accesau măsurile de sprijin se raportau la o perioadă cuprinsă între prima și ultima zi a lunii, textul vechi fiind: „Reducerea timpului de muncă (...) se stabilește prin decizia angajatorului, pentru o perioadă de cel puțin 5 zile lucrătoare, lunar, angajatorul având obligația de stabilire a programului de muncă pentru întreaga lună.”
Conform Legii 58/2021, „Reducerea timpului de muncă (...) se stabilește prin decizia angajatorului, pentru o perioadă de cel puțin 5 zile lucrătoare, cuprinse în perioada de 30 de zile calendaristice, începând cu prima zi de aplicare efectivă”.
Forma actuală, deși le oferă angajatorilor o flexibilitate în ceea ce privește intervalul de raportare, dar și posibilitatea de a se raporta la un interval de 30 de zile, indiferent de momentul aplicării, va genera dificultăți în aplicarea deciziilor emise în baza reglementării anterioare și care urmau să înceteze după intrarea în vigoare a noii legi.
Nu neapărat solicitarea acordului și/sau informarea ridică probleme, ci termenul privind comunicarea cu cel puțin 5 zile înainte de aplicarea efectivă a măsurii. Astfel, atât acordul, cât și informarea, acolo unde este cazul, sunt anterioare deciziei de reducere a timpului de muncă, iar termenul de 5 zile se raportează la momentul aplicării efective a măsurii, asta, în condițiile în care între momentul publicării actului normativ în Monitor și cel al intrării în vigoare nu avem aceste 5 zile, fără a lua în calcul timpul necesar informării, consultării și exprimării acordului de către cei îndreptățiți.
Cu certitudine, este necesar acordul salariaților organizați fie în sindicate, fie reprezentați conform Codului muncii ori dovada informării, acest document fiind solicitat în momentul depunerii cererii de decontare a indemnizațiilor, însă numai pentru perioadele ulterioare intrării în vigoare a Legii 58/2021, ceea ce ar presupune parcurgerea procedurii conform noilor dispoziții legale.
În aceste condiții, în lipsa unor clarificări din partea instituțiilor implicate în procesul de decontare și până la publicarea procedurii de decontare și de plată a sumelor acordate, pentru prima parte a lunii aprilie nu sunt necesare documentele justificative privind acordul/dovada informării prealabile, urmând ca procedura să fie reluată conform dispozițiilor Legii 58/2021, de la data intrării în vigoare a acesteia.