Noi reguli de TVA privind comerțul online urmează să se aplice în UE începând cu data de 1 iulie 2021, iar ghișeul unic de TVA (One Stop Shop - OSS) va juca un „rol principal” pentru companii de la acel moment. Pe scurt, folosirea OSS va simplifica foarte mult activitatea comercianților, motiv pentru care Comisia Europeană (CE) a pus recent la dispoziție informații detaliate despre acest ghișeu unic.
__________
ACTUALIZARE (28.06.2021): Codul fiscal se modifică la 1 iulie 2021, prin OUG 59/2021, pentru a implementa în România noile reguli de TVA pentru comerțul electronic.
__________
Noile reguli de TVA privind comerțul electronic urmează să fie transpuse și la noi, printr-un proiect de OUG, în Codul fiscal. Deși documentul a apărut de ceva timp în dezbatere, acesta încă n-a fost adoptat de Guvern. Informații mai multe despre noutăți
pot fi găsite aici.
În prezent, declararea și plata TVA-ului se fac în statul membru UE în care este clientul dacă firmele din România depășesc un plafon de vânzări la distanță de
35.000 euro (în anul curent sau în anul precedent; echivalentul în lei este de 118.000 lei). Dacă vânzările sunt de până la 35.000 euro, declararea și plata TVA-ului se fac în statul în care e stabilită firma. De la 1 iulie, acest plafon va fi de
10.000 euro (46.337 lei). Cu alte cuvinte, de acest plafon depinde stabilirea locului în care se datorează TVA.
1. Ce este OSS?OSS este, de fapt, fostul Mini One Stop Shop, care a fost extins pentru a deveni un ghișeu unic ce acoperă o gamă mai largă de servicii prestate și bunuri livrate, reiese din
informațiile de la CE. Ghișeul unic OSS se va folosi efectiv de la 1 iulie 2021, odată ce se vor aplica modificările propuse recent ce țin de comerțul electronic.
2. Care e avantajul înregistrării în OSS? De ce aș folosi ghișeul unic?Deși OSS este opțional, cei care
nu-l folosesc trebuie să se înregistreze în fiecare stat membru UE în care livrează bunuri sau prestează servicii pentru clienții lor. Asta înseamnă că OSS simplifică activitatea de declarare și plată a TVA-ului pentru comerțul electronic transfrontalier, pentru că înregistrarea se face numai în statul membru UE de identificare (de principiu, este vorba de statul în care este stabilită activitatea economică).
3. Unde mă pot înregistra în OSS în România? Îmi trebuie cod de TVA?Pe
site-ul Fiscului.
Agenția a anunțat încă din primăvară că permite înregistrarea în ghișeul unic. Conform CE, pentru înscrierea în OSS pentru regimul UE este necesar codul de TVA din România, acesta fiind folosit și pentru regimul UE. Pentru regimul de importuri, Fiscul va atribui un cod de TVA pe formatul IMxxxyyyyyyz.
4. Pot folosi OSS dacă sunt într-un grup de TVA?De principiu, da. Un grup de TVA poate folosi ghișeul unic, dar trebuie să precizeze această calitate la momentul înregistrării.
5. Dar dacă actualmente sunt scutit de TVA în România?Da, conform specialiștilor,
inclusiv firmele care aplică regimul de scutire de TVA în România vor putea folosi OSS. Însă numai pentru operațiunile către alte state pentru care se datorează TVA (va trebui obținut un cod de TVA pentru asta). De principiu, cei ce vor folosi regimul UE vor putea păstra în paralel scutirea de TVA pentru operațiunile din România.
6. Ce regimuri de TVA cuprinde OSS?Conform informațiilor de la CE, ghișeul unic de TVA acoperă trei regimuri speciale - regimul nonUE, regimul UE și regimul pentru importuri. În esență, aceste regimuri speciale opționale permit comercianților să declare și să achite TVA-ul în statele membre în care aceștia nu sunt stabiliți, prin intermediul unei aplicații online, în statul membru în care sunt identificate.
7. Dacă sunt un comerciant stabilit în România, ce regim pot folosi?Regimul UE și regimul pentru importuri vor putea fi folosite de persoanele impozabile ce sunt stabilite în interiorul Uniunii Europene. Cei nestabiliți în UE vor putea folosi oricare dintre cele trei regimuri.
8. Pot declara selectiv operațiunile din UE?Așa cum atenționează CE,
„dacă un furnizor sau un furnizor presupus decide să se înregistreze pentru regimul UE, acesta trebuie să declare și să plătească TVA pentru toate operațiunile care intră sub incidența regimului UE. El nu poate alege să le declare în declarația națională privind TVA”. Așadar, cine alege regimul UE trebuie să declare prin acesta toate operațiunile care se încadrează, nu doar cele pe care le vrea comerciantul.
9. Ce se declară în regimul UE și în regimul pentru importuri?Din informațiile puse la dispoziție de autoritățile europene reiese că regimul UE este folosit pentru prestările de servicii B2C în UE (business to client), pentru vânzările intracomunitare online de bunuri și pentru livrările interne de bunuri (făcute numai de funizorii considerați). În regimul pentru importuri se declară vânzările online de bunuri importate în trimiteri cu o valoare de maximum 150 de euro.
10. Ce se schimbă, de fapt, în cazul importurilor?Conform informațiilor de la CE, acum există o scutire de TVA pentru bunurile importate de valoare redusă (maximum 10 euro). Aceasta va fi eliminată de la 1 iulie 2021.
„Acest regim, denumit mai frecvent regim de import, permite furnizorilor care vând bunuri expediate sau transportate dintr-o țară terță sau teritoriu terț către clienți din UE să colecteze TVA la vânzările la distanță de bunuri importate cu valoare redusă de la client și să declare și să plătească acest TVA prin intermediul ghișeului unic pentru importuri (Import One Stop Shop - IOSS). Dacă se utilizează regimul de import, importul (punerea în liberă circulație a) bunurilor cu valoare redusă este scutit(ă) de TVA. TVA-ul este plătit ca parte a prețului de achiziție de către client”, detaliază sursa citată. Utilizarea IOSS este, de asemenea, opțională.
11. Cât de des se vor depune declarațiile de TVA prin OSS?Cei ce se vor înregistra în OSS vor depune online declarații de TVA prin care detaliază serviciile prestate și bunurile livrate ce pot fi declarate în regimul folosit, odată cu TVA-ul datorat. Declarația de TVA se va depune trimestrial, în cazul regimului nonUE și al regimului UE, și lunar, în cazul regimului pentru importuri (în ambele cazuri se va depune până la sfârșitul lunii de după perioada fiscală vizată).
12. Și o să scap de declarațiile de TVA din România?
Potrivit CE, declarațiile de TVA depuse prin ghișeul unic vor fi suplimentare, astfel că nu vor înlocui declarațiile de TVA ce trebuie depuse în baza Codului fiscal. Această informație a fost
confirmată inclusiv de specialiști.
13. Ce monedă folosesc în declarațiile speciale de TVA?Se va folosi euro. Deși autoritățile de la noi pot stabili folosirea leului, din moment ce România nu este în zona euro, proiectul de OUG de modificare a Codului fiscal prevede că declarațiile se vor întocmi în euro. Dacă sumele trebuie convertite în euro, se va folosi cursul de schimb publicat de Banca Centrală Europeană.
14. Dacă nu prestez servicii sau nu vând bunuri, trebuie să depun declarațiile de TVA?Da, din informațiile CE și din proiectul de OUG al Guvernului reiese că declarațiile de TVA trebuie depuse „pe zero” în OSS, dacă nu s-au prestat servicii sau nu s-au vândut bunuri.
15. Risc ceva dacă nu depun declarațiile de TVA în ghișeul unic? Sau dacă nu fac plățile?Din documentul citat reiese că autoritățile de la noi vor putea stabili penalități pentru cei care ratează termenele de depunere pentru declarațiile speciale de TVA. De asemenea, tot autoritățile noastre vor stabili cum se vor recupera sumele neplătite pentru TVA.
16. Se face o plată unică?Da, comercianții vor face o plată unică pentru TVA-ul datorat (în euro, către un cont indicat de Fisc), către statul de identificare (suma trebuie să acopere TVA-ul datorat către toate statele în care s-au prestat servicii sau s-au vândut bunuri). Ulterior, autoritățile de la noi vor redirecționa sumele cuvenite altor state. Plata se face fie odată cu depunerea declarației speciale de TVA în ghișeul unic, fie după depunerea formularului (dacă e depus mai devreme), până la termenul-limită de depunere. Autoritățile de la noi vor stabili exact cum se face plata TVA-ului și unde.
17. Va trebui să emit facturi pentru bunuri sau servicii?Din propunerile Guvernului de modificare a Codului fiscal reiese că
facturarea va fi opțională pentru comerțul electronic în UE.
18. Pot renunța să folosesc OSS?Da, comercianții se pot retrage din regimul UE sau din regimul de importuri. Însă acest lucru se va face în baza unei notificări transmise în avans către autoritățile fiscale. Desigur, pot exista situații în care o companie să fie exclusă, de exemplu pentru nedepunerea declarațiilor de TVA în cadrul ghișeului unic.
19. Sunt sancționat în vreun fel dacă renunț la OSS?Nu. Cei care renunță la folosirea OSS se pot reînregistra oricând pentru a folosi regimul UE sau regimul pentru importuri. Însă cei care sunt excluși din OSS se pot trezi că trebuie să treacă o perioadă anume înainte să se poată reînregistra.