Astfel, prin ordinul publicat în Monitorul Oficial, a fost abrogat Ordinul ANAF nr. 2.313/2016 și, totodată, a fost aprobat noul proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor utilizat în activitatea de verificare a situației fiscale personale.
De asemenea, ținând cont de modificările survenite prin Legea nr. 203/2018 privind măsurile de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale, care a adus o serie de schimbări în cadrul OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, se impunea și corelarea conținutului procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor cu noile reglementări, care s-a făcut, astfel, conform Ordinului ANAF nr. 1.036/2021, prin modificarea:
- termenului de plată a amenzii; dar și a
- regimului juridic al procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției în titlu de creanță și înștiințare de plată.
Această modificare rezidă, după cum spuneam, într-o armonizare a legislației, dat fiind faptul că Legea nr. 203/2018 a adus câteva schimbări semnificative, printre care și prevederea conform căreia “[p]rocesul-verbal de constatare a contravenției va cuprinde în mod obligatoriu: (…) posibilitatea achitării, în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal, a jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ”. Această reglementare reflectă faptul că, odată cu modificarea termenului de plată în cazul procesului-verbal de constatare a contravenției, se impunea, încă de acum trei ani, de la momentul schimbării legislației, și modificarea termenului de plată a amenzii aferente procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor, folosit de către inspectorii fiscali în activitatea de verificare a situației fiscale personale.
În plus, tot potrivit Legii nr. 203/2018, ”[p]rocesul-verbal [...] de constatare a contravenției este titlu de creanță și înștiințare de plată”, astfel că, prin acest nou ordin al ANAF, a intervenit și modificarea regimului juridic al procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției în cazul verificării situației fiscale personale ca fiind atât titlu de creanță, cât și înștiințare de plată.
Înainte de modificarea cu pricina, era menționat în mod concret că înștiințarea de plată se comunica contravenientului odată cu procesul-verbal care, așadar, nu reprezenta, la acel moment, și înștiințare de plată.