Contabilii in-house vor putea, în egală măsură, să întocmească raportul de expertiză contabilă pe care trebuie să îl depună persoanele juridice și persoanele fizice care activează în sectorul HoReCa, pentru a obține granturi de la stat în scopul acoperirii pierderilor cauzate de pandemia de coronavirus, potrivit unor precizări recente ale autorităților.
Concret, potrivit unor
precizări făcute de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), informații reiterate, pentru avocatnet.ro, de către Direcția Generală Ajutor de Stat (DGAS),
expertul contabil sau societatea de expertiză contabilă poate întocmi raportul de expertiză contabilă extrajudiciară
și în situația în care a ținut și a condus contabilitatea solicitantului sau a oferit alte servicii profesionale, conform OG nr. 65/1994.
Așadar,
inclusiv contabilii in-house ai persoanelor fizice sau juridice care activează în domeniul HoReCa vor putea întocmi, pentru aceștia,
raportul de expertiză contabilă extrajudiciară pentru certificarea și asumarea bazei de calcul a ajutorului de stat, în funcție de care se va stabili exact ce sumă primește fiecare solicitant.
În plus, potrivit unui răspuns remis redacției noastre din partea DGAS, “
[m]odalitățile de plată pentru întocmirea raportului de expertiză contabilă/audit financiar vor fi stabilite de către societatea care solicită raportul respectiv și expertul contabil/auditorul care întocmește raportul, conform prevederilor contractuale dintre părți”, a punctat Adriana Stan, Consilier superior în cadrul Direcției Evaluare și Contractare Ajutor Stat, Compartimentul Contractare, DGAS.
Acest lucru presupune, deci, că, în cazul în care raportul este întocmit de un contabil in-house, deja remunerat de către solicitant, acesta din urmă ar putea, astfel, chiar să nu mai plătească separat întocmirea acestui document.
Mai exact, conform art. 2, alin. (3) din OUG nr. 224/2020, ”
[b]aza de calcul al ajutorului, calculată conform prevederilor alin. (2), este certificată şi asumată fie de către un expert contabil sau o societate de expertiză contabilă membru/membră al/a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR - n. red.), selectat/selectată şi remunerat/remunerată de către aplicant, fie de către un auditor financiar sau o firmă de audit autorizat/autorizată în România, care sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, selectat/selectată şi remunerat/remunerată de către aplicant”.
De asemenea, conform art. 5.1., alin (2), lit. b) din procedura de implementare a schemei de ajutor de stat prevăzută de OUG nr. 224/2020, raportul întocmit de expertul contabil/societatea de expertiză contabilă sau de auditorul financiar/firma de audit este elaborat cu respectarea ISAE 3000 (revizuit), emis de International Auditing and Assurance Standards Board și a Manualului privind Codul etic internațional pentru profesioniștii contabili (ediția 2018), emis de International Ethics Standards Board for Accountants, din cadrul International Federation of Accountants, disponibile
aici în limba română.
Raportul de expertiză contabilă extrajudiciară trebuie să respecte totodată și prevederile Standardului profesional nr. 35, emis de către CECCAR.
Comentarii articol (0)