Mai precis, acest lucru reiese indirect chiar din prevederile referitoare la declarația anuală, ce sunt incluse în articolul 56 din Legea 129/2019. Acolo este precizat în mod expres că „[d]eclarația anuală se depune la oficiul registrului comerțului în care este înmatriculată persoana juridică în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale”.
Din moment ce, în anul înființării, o firmă nu întocmește bilanțuri pentru anul anterior, reiese că declarația anuală devine obligatorie abia din al doilea an de existență. Astfel, firmele înființate în 2021 vor depune declarația anuală abia începând din 2022 (dacă obligația va fi păstrată de autorități).
Firmele înființate anul acesta oricum au depus declarația de beneficiar real la momentul înregistrării la Registrul Comerțului. Asta înseamnă că, în anul înființării, dincolo de declarația depusă la înregistrare, formularul mai poate fi obligatoriu de depus numai dacă intervin modificări privind beneficiarii reali.
Potrivit legii citate, „dacă intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declarația se depune în termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit”.
În concluzie, declarația privind beneficiarii reali trebuie depusă:
- în anul înființării: la înregistrarea firmei la Registrul Comerțului;
- începând cu al doilea an de existență: anual, în 15 zile de la aprobarea situațiilor fianciare pentru anul precedent (pentru 2021, termenul este 1 octombrie);
- începând cu anul înființării (ulterior depunerii formularului la înregistrarea la Registrul Comerțului): de fiecare dată când apar modificări privind beneficiarii reali, în termen de 15 zile de la data apariției modificărilor.
Conform autorităților, (re)eliminarea declarației anuale cu beneficiarii reali ar putea veni, cel mai devreme, în 2022.
Așa cum reiese din OUG 43/2021, declarația anuală poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și poate fi transmisă la Registrul Comerțului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poștă și curier. Totodată, declarația poate fi dată și în fața reprezentantului oficiului registrului comerțului sau se poate depune personal sau prin reprezentant (având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat). Nu uita și că formularul a fost simplificat recent de autorități.
Comentarii articol (0)