„Un avantaj foarte important pentru salariat este acela că va avea posibilitatea ca singur să îşi verifice activitatea pe care angajatorul la care lucrează sau angajatorii la care a lucrat, dacă aceştia i-au declarat corect datele în Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor. Acest lucru se va face tot online: pe baza unui credenţial şi a unei parole care vor fi eliberate de Inspectoratul Teritorial de Muncă, salariatul va putea să-şi verifice personal activitatea.
La această dată se întâmplă următorul fenomen: vin la inspectorat cu buletinul, le verificăm activităţile şi de multe ori vedem că de fapt angajatorul nu le-a transmis datele din contractul individual de muncă în Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor (...)
Din 2006 avem acest Registru General de Evidenţă a Salariaţilor, care a suferit modificări prin realizarea unor versiuni care au ajuns la această dată la versiunea 608 şi trebuie să vă spun că prin PNRR noi avem aprobat unul din proiectele pe care Inspecţia Muncii le va implementa, Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor online, noul REGES. Acest lucru va aduce avantaje din punctul de vedere al angajatorului, dar şi din punctul de vedere al angajatului. Angajatorul va avea posibilitatea să completeze Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor online, fără a mai fi nevoiţi să fie dedicat la sediul social al angajatorului un calculator pentru acest registru. El va putea completa acest registru inclusiv dacă alege să lucreze în regim de telemuncă, de acasă”, a precizat Andreea Tudorie, director în cadrul Inspecţiei Muncii, într-o dezbatere despre digitalizare organizată de Blocul Naţional Sindical, citată de Agerpres.
Planul de Redresare şi Rezilienţă al României (PNRR), prin care țara noastră va obține fonduri în valoare de aproape 29,2 miliarde euro, presupune pachete de măsuri cu scopul să ajute cetățenii și firmele să treacă mai ușor, în următorii ani, peste efectele pandemiei de coronavirus. Unul dintre pilonii principali ai PNRR-ului prezentat de România și care a obținut recent undă verde de la Comisia Europeană este digitalizarea. Aici se vor încadra măsuri precum cea discutată mai sus de directorul din Inspecția Muncii, respectiv noul Revisal.
Același PNRR mai cuprinde și înjumătățirea numărului de documente necesare angajatorilor care solicită subvențiile de șomaj, precum și eliminarea obligației de a transmite agențiilor de muncă posturile vacante. Desigur, toate măsurile promise vor trebui să fie cuprinse în proiecte de acte normative.
Merită amintit aici și că în Parlament există deja pe circuitul legislativ un proiect de lege care vizează tocmai să le ofere salariaților din România acces online la Revisal pentru a-și putea dovedi vechimea în muncă. În vara anului trecut, la Ministerul Muncii apăruse un proiect de ordonanță care ar fi reunit registrul salariaților de la stat cu cel al salariaților din privat, așa cum a fost înainte - proiectul, care oricum avea o structură de propuneri necorelată cu prevederile în vigoare (de pildă, cu Codul administrativ), a rămas la stadiul de dezbatere.
De asemenea, am mai aflat recent că Fiscul va avea acces direct la Revisal pentru a face o comparație cu declarația 112 pe care angajatorii o depun lunar.