ACCES PREMIUM
De ce premium?
Reîncadrare diurne: Problema vine din activitatea efectivă a salariatului, nu din ce scrie în contract
În cazul reîncadrării diurnelor netaxabile în venituri salariale taxabile -- una dintre cele mai întâlnite practici în controalele fiscale actuale --, problema vine din activitatea efectivă desfășurată de salariat, nu din ceea ce prevede contractul său invididual de muncă, atenționează specialiștii. Cu alte cuvinte, firmele trebuie să se asigure că realitatea din practică este transpusă corect în contracte, altfel crește riscul de reîncadrare a veniturilor.
Articolul continuă mai jos
„La acest moment, nu există o soluție bună și o soluție proastă [pentru redactarea contractelor de muncă]. Problema este în substanța activității. Discutăm de posibilitatea de reclasificare. Asta înseamnă că, de fiecare dată când va fi o problemă cu substanța, indiferent ce scrii în contractul de muncă, nu vei avea un scut suficient de puternic împotriva dreptului Fiscului de a veni să facă această recalificare. La momentul acesta, nu aveți ce să scrieți concret în contract care să vă acopere riscul de reîncadrare, pentru că problema vine din felul în care Fiscul nu s-a hotărât încă cum să taxeze, din perspectiva substanțială, genul acesta de activitate”, a subliniat, la
sesiunea de marți a conferinței de fiscalitate avocatnet.ro,
Călin Stan, Senior Manager la Băncilă, Diaconu și Asociații (firma de avocatură asociată EY România).
Desigur, asta nu înseamnă că firmele pot să ignore ceea ce scrie în contractele de muncă referitor la diurnă. Trebuie făcută o analiză temeinică a activității salariatului și apoi trebuie stabilite prevederile contractuale în așa fel încât să fie respectată realitatea.
„Într-adevăr, substanța este foarte importantă. Pe de altă parte, nu putem să ignorăm și faptul că, de multe ori, autoritățile fiscale țin cont și de formă. În primul rând analizăm substanța și după aceea trebuie să ne asigurăm că substanța este transpusă și în formă - adică în actul adițional la contractul de muncă, ce reglementează partea asta de delegare și detașare. Chiar dacă, în substanță, noi am îndeplinit condițiile, e foarte posibil, într-o abordare mai agresivă la inspecția fiscală, să se considere că nu sunt aplicabile facilitățile dacă nu sunt prevăzute în contractul de muncă sau în acel act adițional. Adică substanța este extrem de importantă, dar după aceea trebuie să ne asigurăm, în funcție de situația noastră specifică, cum o reglementăm prin formă”, a spus
Stela Andrei, Partener Asociat la EY România, la același eveniment.
Prin urmare, atunci când există neconcordanțe între activitatea salariatului și ceea ce prevede contractul său de muncă, firma trebuie să rezolve aspectele practice și apoi să se asigure că ceea ce scrie în contract este corect.
„Nu forma dă substanța, ci substanța dă forma. În momentul în care problema este legată de substanță, trebuie să rezolvăm problema substanței și după aceea să o și formalizăm într-un mod corect și clar”, a adăugat Călin Stan.
Pe deasupra, companiile trebuie să fie atente nu doar din cauza posibilelor repercusiuni asupra afacerii lor, ci și din cauză că
o recalificare fiscală poate crea probleme inclusiv la nivelul partenerilor de afaceri sau al beneficiarilor. Oricum, trebuie subliniat că diurnele transportatorilor sunt numai
una dintre situațiile care pot duce la recalificări fiscale, potrivit celor doi specialiști.
În momentul de față, conform Codului fiscal, indemnizațiile de delegare și detașare (în altă localitate, în țară și în străinătate), adică diurnele date de angajatori, sunt scutite de plata impozitului pe venit (cotă 10%) și a contribuțiilor la pensii (25%), sănătate (10%) și muncă (2,25%). Însă asta dacă sumele sunt acordate conform legii, fără a depăși pragul de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotărâre a Guvernului pentru personalul autorităților și instituțiilor publice. Cu toate acestea,
prevederile sunt vagi și lasă loc de interpretare, motiv pentru care a apărut și abordarea agresivă a Fiscului.
Problema datează dinainte de iulie 2015, însă
în acel an s-a dat o amnistie fiscală prin care practica anterioară a inspectorilor fiscali a fost anulată prin lege. Totuși, amnistia n-a fost însoțită de o clarificare adecvată a legislației, motiv pentru care problema a redevenit treptat una majoră pentru angajatori și
acum se pregătește o altă amnistie și clarificarea Codului fiscal (un proiect de lege înregistrat recent la Parlament).
Important mai este că, pe viitor,
reîncadrarea va fi posibilă numai după ce inspectorii muncii vor analiza situația și vor stabili dacă e vorba de venituri salariale mascate ca diurne, conform proiectului. Astfel, reîncadrarea nu va mai putea fi făcută de cei de la Fisc pe cont propriu.
Citește mai mult despre
reincadrare diurna,
diurna,
recalificari fiscale,
controale ANAF,
controale firme,
controale firme 2021,
angajatori,
salariati,
transportatori,
transportatori rutieri,
soferi profesionisti,
delegare,
indemnizatie delegare,
detasare,
indemnizatie detasare
Specialiști citați în acest articol
Călin Stan este membru al Baroului București din anul 2009. S-a alăturat echipei în august 2015, având peste 15 ani de experiență profesională în litigii fiscale și administrative, dar a asistat și clienții în litigii civile și comerciale, precum și în litigii privind achizițiile publice, insolvența și reorganizarea.
Călin a acordat asistență juridică și reprezentare mai multor companii locale și internaționale în procedurile administrative și judiciare care vizau obținerea plății dobânzii fiscale pentru rambursarea cu întârziere de către autoritățile fiscale a TVA-ului datorat. De asemenea, are experiență în arbitrajul intern, reprezentând clienți în dosare conform regulilor de arbitraj ale Curții de Arbitraj Comercial Internațional din București. De asemenea, el este lector frecvent în cadrul conferințelor și seminariilor naționale de drept fiscal și drept procedural fiscal.
Stela Andrei este Partener Asociat în departamentul de Asistență fiscală și juridică al EY România, cu specializare în servicii de consultanță pentru dezvoltarea capitalului uman – People Advisory Services. În cei 15 ani de experiență în domeniul fiscal din cadrul EY, Stela Andrei s-a ocupat si de zona de impozit pe venit si contribuții sociale pentru persoane fizice, fie antreprenori, fie angajati locali sau in contextul mobilitatii transfrontaliere.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (2)