Pe final de an, o serie de modificări fiscale au fost stabilite de autorități, printr-o ordonanță oficializată în weekend. O parte dintre modificări îi vizează pe bugetari, mai exact, salariile acestora, indemnizația de hrană, munca suplimentară, dar și pensiile speciale pentru aleșii locali.
Prin OUG 130/2021, publicată sâmbătă în Monitorul Oficial 1.202, sunt stabilite
mai multe schimbări fiscale majore, unele dintre ele vizându-i pe angajații statului.
1. Salariile bugetarilor vor fi înghețate în 2022. Practic, ordonanța stabilește că,
“în anul 2022, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de bază/ soldelor de funcţie/ salariilor de funcţie/ indemnizațiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține la același nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2021”.
Totuși, ca excepție de la regula amintită, salariile angajaților din sănătate și asistență socială se vor majora, de la 1 ianuarie, cu un sfert din diferenţa dintre salariul de bază prevăzut de
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice şi cel din luna decembrie 2021. Tot excepție vor face și
"personalul didactic de predare, personalul didactic auxiliar, personalul didactic de conducere și personalul de îndrumare și control din învățământ".
În același timp, vor fi înghețate la nivelul din această lună și sporurile, indemnizațiile, compensațiile ori primele care fac parte din salariul brut lunar ori solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice.
2. Indemnizația de hrană nu se majorează în 2022. OUG-ul stabilește că
“în anul 2022, valoarea lunară a indemnizației de hrană se menține la nivelul din anul 2021”. De altfel,
valoarea din acest an a indemnizației de hrană e cea folosită și în 2019, respectiv
346 de lei.
3. Munca suplimentară nu se plătește. În 2022, pentru munca suplimentară și munca în zilele de repaus săptămânal ori sărbători legale, bugetarii nu vor primi bani, ci vor putea fi
recompensați doar cu timp liber corespunzător.
Vor fi exceptați de la această regulă militarii, poliţiştii, poliţiştii de penitenciare şi personalul civil din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
4. Bugetarii vor putea primi doar tichete de creșă, nu și alte bilete de valoare. Conform ordonanței, instituțiile și autoritățile publice vor putea acorda bugetarilor
numai tichete de creșă, nu și alte bilete de valoare.
Totodată, anul viitor, lucrătorilor la stat nu li se vor putea da premii, acestea putând fi acordate doar sportivilor, elevilor, studenților, cercetătorilor sau profesorilor cu rezultate deosebite.
5. Drepturile extrasalariale primite de militari, polițiști sau polițiștii de penitenciare își vor păstra valoarea. Practic, în 2022, indemnizaţiile, compensaţiile, primele, ajutoarele, plăţile compensatorii, despăgubirile sau compensaţiile lunare pentru chirie primite de militari și polițiști vor fi
menținute la valoarea din decembrie 2021.
Același lucru se va întâmpla și în cazul compensaţiei băneşti, respectiv al alocaţiei valorice pentru drepturile de hrană şi, respectiv, valorii financiare anuale a normelor de echipare, precum şi valorii financiare a drepturilor de echipament.
6. Ajutoarele sau indemnizaţiile pentru ieşirea la pensie nu se acordă. „În anul 2022 nu se acordă ajutoarele sau, după caz, indemnizaţiile la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă”, apare, mai exact, în ordonanță. Totuși, regula nu se aplică în cazul decesului angajatului.
7. Pensiile speciale nu se acordă nici în 2022, iar pensia de serviciu nu se actualizează. La fel ca în acest an, nici în 2022
nu se acordă pensiile speciale pentru aleșii locali. Apoi, pensia de serviciu nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei în 2022. Vorbim aici despre pensiile personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă, personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, membrilor Corpului diplomatic şi consular al României, militarilor sau personalului medical participant la acţiuni medicale împotriva COVID-19.
8. Ziua liberă specială pentru salariații feroviari se acordă din 2023. Mai exact,
se amână intrarea în vigoare a actului normativ care stabilește acordarea unei zile libere suplimentare salariaților feroviari, respectiv Legea 195/2020.
Comentarii articol (6)