Potrivit proiectului de lege adoptat de Guvern pentru modificarea Legii 130/1990 privind unele mãsuri de protecþie a persoanelor încadrate în muncã, angajatorii care au înfiinþat sedii secundare în alte judeþe decât cel în care au sediul principal pot solicita inspectoratelor teritoriale de muncã din aceste judeþe pãstrarea ºi completarea carnetelor de muncã ale salariaþilor.
Potrivit proiectului de lege adoptat de Guvern pentru modificarea Legii 130/1990 privind unele mãsuri de protecþie a persoanelor încadrate în muncã, angajatorii care au înfiinþat sedii secundare în alte judeþe decât cel în care au sediul principal pot solicita inspectoratelor teritoriale de muncã din aceste judeþe pãstrarea ºi completarea carnetelor de muncã ale salariaþilor.
Astfel, angajatorii au obligaþia de a înregistra contractele de muncã ale salariaþilor ºi de a depune dovezile de calculare a drepturilor salariale la inspectoratul teritorial de muncã în a cãrui razã teritorialã îºi desfãºoarã activitatea sediul secundar.
Carnetele de muncã ale salariaþilor încadraþi de angajatori (persoane fizice, societãþi comerciale cu capital privat, asociaþiile cooperatiste, asociaþiile familiale, asociaþiile, fundaþiile, organizaþiile sindicale ºi patronale) se pãstreazã ºi se completeazã de cãtre inspectoratele teritoriale de muncã în a cãror razã teritorialã îºi are sediul angajatorul.
Tot in sedinta de Guvern de ieri, s-a adoptat si pachetul de acte normative care transpun în legislaþia internã directivele europene în domeniul asigurãrii sãnãtãþii ºi securitãþii lucrãtorilor.
Astfel, de la 1 octombrie 2006, angajatorii au obligaþia sã asigure o serie de condiþii pentru lucrãtorii care utilizeazã în activitatea lor echipamente cu ecran de vizualizare. Potrivit actului normativ aprobat de Guvern, care preia integral Directiva 1990/270/CEE, posturile de lucru trebuie sã îndeplineascã o serie de cerinþe minime, astfel încât sã nu genereze riscuri pentru vedere, probleme fizice ºi solicitare mentalã pentru lucrãtori. De asemenea, angajatorul trebuie sã planifice sarcinile lucrãtorului astfel încât acesta sã beneficieze de pauze care sã reducã suprasolicitarea determinatã de utilizarea ecranului de vizualizare.
Prevederile actului normativ nu se aplicã în cazul sistemelor informatice de la bordul mijloacelor de transport, al sistemelor portabile care nu se utilizeazã în mod prelungit la postul de lucru, maºinilor de calculat, caselor de marcat ºi a oricãrui echipament prevãzut cu un mic dispozitiv de afiºare sau de mãsurare a datelor ºi nici maºinilor de scris de concepþie clasicã (maºini de scris cu fereastrã).
Pentru protecþia ochilor ºi a vederii, lucrãtorii vor beneficia de examene medicale, atât la angajare, dar ºi ulterior, la intervale regulate. Dacã este necesar, angajatorii vor asigura dispozitive de corecþie speciale, fãrã ca aceasta sã implice costuri financiare suplimentare pentru lucrãtori.
Actul normativ stabileºte ºi obligativitatea informãrii lucrãtorilor în ceea ce priveºte asigurarea securitãþii ºi sãnãtãþii la postul de lucru. Lucrãtorii trebuie instruiþi în legãturã cu modul de utilizare a postului de lucru, atât la începutul activitãþii, dar ºi la modificarea organizãrii acestuia. De asemenea, lucrãtorii sau reprezentanþii acestora trebuie consultaþi în legãturã cu aspectele care þin de asigurarea sãnãtãþii ºi a securitãþii în muncã.
Guvernul a mai aprobat Hotãrârea privind cerinþele minime de securitate ºi sãnãtate pentru utilizarea de cãtre lucrãtori a echipamentelor individuale de protecþie la locul de muncã. Actul normativ armonizeazã legislaþia internã cu Directiva 89/656/CEE.
Tot prin Hotãrâre de Guvern s-au stabilit ºi cerinþele minime pentru asigurarea securitãþii ºi sãnãtãþii lucrãtorilor din industria extractivã de foraj. Potrivit actului normativ aprobat, angajatorul trebuie sã ia mãsuri pentru ca locurile de muncã din acest domeniu sã fie proiectate, construite, echipate, date în folosinþã, exploatate ºi întreþinute în aºa fel încât sã permitã lucrãtorilor efectuarea sarcinilor de muncã fãrã a le pune în pericol securitatea sau sãnãtatea.
O altã obligaþie este aceea a existenþei instalaþiilor de prim ajutor adecvate. Angajatorul trebuie sã prevadã ºi sã întreþinã mijloace corespunzãtoare de evacuare ºi salvare pentru a asigura, în caz de pericol, evacuarea lucrãtorilor de la locurile de muncã rapid ºi în deplinã securitate. De asemenea, angajatorul este obligat sã ia mãsurile necesare pentru asigurarea sistemelor de alarmã ºi a altor mijloace de comunicare necesare care sã permitã, în caz de nevoie, declanºarea imediatã a operaþiilor de ajutorare, evacuare ºi salvare.
Angajatorul are obligaþia de a raporta autoritãþilor competente, fãrã întârziere, orice accident de muncã grav sau mortal, orice stare de pericol iminent sau grav, precum ºi orice avarie care poate sã conducã la accidente umane.
Guvernul a adoptat ºi o Hotãrâre privind cerinþele minime de securitate ºi sãnãtate pentru manipularea manualã a maselor care prezintã riscuri pentru lucrãtori, în special afecþiuni dorso-lombare. Acest tip de activitate poate prezenta riscuri dacã implicã efort fizic prea frecvent sau prelungit, care solicitã în special coloana vertebralã sau dacã perioada de repaus fiziologic sau de recuperare este insuficientã, dacã existã distanþe prea mari pentru ridicare, coborâre sau transport sau dacã ritmul de muncã este impus printr-un proces care nu poate fi modificat de cãtre lucrãtor.
Comentarii articol (0)