- salariații angajatorilor afectați în mod direct de imposibilitatea efectuării de tranzacții comerciale cu firme din Ucraina, Rusia și Belarus (care fabrică, importă, exportă, depozitează, transportă sau comercializează produse ori părți din acestea sau prestează servicii), ca urmare a efectelor generate de conflictul armat din Ucraina, care înregistrează o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 20% raportat la încasările realizate în luna ianuarie 2022 sau la încasările realizate în luna similară a anului 2021, comparativ cu luna pentru care se solicită indemnizația;
- salariații angajatorilor supuși sancțiunilor internaționale care au instituite măsuri restrictive în raport cu acțiunile care subminează sau amenință integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei și care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF);
- salariații angajatorilor afectați în mod indirect, respectiv cei care au relații contractuale cu alți angajatori din România care sunt afectați în mod direct de imposibilitatea efectuării de tranzacții comerciale cu societăți din Ucraina, Rușia și Belarus, ca urmare a războiului.
Indemnizația va fi acordată până la data de 31 decembrie 2022, pe perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului. Indemnizația se acordă proporțional cu numărul de zile în care activitatea a fost întreruptă sau redusă temporar.
Condițiile de acordare sunt similare celor aplicate pentru decontarea șomajul tehnic ca urmare a situației pandemice. În mod similar, angajatorii vor fi cei care, după primirea sumelor de la stat, se vor ocupa de plata impozitului pe venit, a contribuției la sănătate și la pensii. Pentru aceste indemnizații nu se va datora contribuția asiguratorie de muncă.
Cât timp se vor afla în șomaj tehnic decontat, salariații vor fi asigurați în sistemul public de sănătate, iar perioada petrecută astfel va fi considerată stagiu asimilat pentru ajutorul de șomaj, cât și perioadă ce poate sta la baza acordării concediului pentru creșterea copilului și a indemnizației aferente.
Documentele necesare pentru solicitarea acestui ajutor de stat vor fi:
- cerere semnată și datată de reprezentantul legal;
- o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că se încadrează pe situațiile prevăzute de OUG;
- balanța de venituri și cheltuieli aferente lunii pentru care se solicită indemnizația;
- copia ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancțiunilor internaționale, emis de ANAF, dacă este cazul;
- lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului.
Acest ajutor de stat va putea fi cerut și de firmele care aplică mecanismul Kurzarbeit. În schimb, nu vor putea să ceară decontarea acestui tip de șomaj tehnic instituțiile și autoritățile publice și angajatorii care se află, la data solicitării, în faliment, dizolvare, lichidare sau au activitățile suspendate/aflate sub restricții din alte motive decât cele prevăzute de acest OUG.