1. Toți angajații trebuie să o aibă. Începem cu o modificare din 2021, o ordonanță care a stabilit că microfirmele cu cel mult nouă angajați nu mai sunt obligate să întocmească pentru fiecare angajat fișa postului, iar că atribuțiile pot fi listate în contractele de muncă. Totuși, ordonanța prevede că, la cererea scrisă a salariatului, fișa postului ar fi putut fi comunicată în scris. Specialiștii nu recomandau însă niciunei firme eliminarea fișei postului. Dacă firma îi pretinde ceva în instanță angajatului mai târziu, unele lucruri vor fi mai greu de dovedit. Pentru a-i fi opozabile atribuțiile stabilite conform funcției sau ocupației pe care salariatul s-a angajat să o presteze în beneficiul angajatorului, acestea trebuie să-i fie aduse la cunoștință, iar acest lucru presupune că poate fi și probat.
Acum, mai bine de un an mai târziu, vedem abrogată această ordonanță și, odată cu legea sa de abrogare, care a intrat azi în vigoare, ne întoarcem la regula că toți angajații trebuie să aibă fișa postului.
Util: Greșeli de evitat în elaborarea fișei postului
2. Modificarea fișei postului se poate face unilateral, atâta timp cât nu se modifică felul muncii. De asemenea, se face cu respectarea pregătirii profesionale a salariatului și fără a stabili sarcini pe care salariatul nu le-ar putea îndeplini sau care presupun o calificare ce nu corespunde funcției. Așadar, o modificare a fișei postului ce conduce la schimbarea felului muncii sau a condițiilor de muncă, fără acordul salariatului, este nelegală - un exemplu de speță în acest sens, în care o serie de atribuții a fost mutată de pe fișa postului a unui angajat pe fișa altuia, aici.
3. Un angajat nu poate fi sancționat disciplinar pentru neîndeplinirea unei atribuții care lipsește din fișa de post, a stabilit anul trecut o curte de apel. Speța analizată a vizat un angajator care, în urma unei cercetări disciplinare, l-a sancționat cu o reducere cu 5% a salariului de bază, pe o lună, pe un salariat care se afla pe tură în momentul în care au fost descoperite o serie de lipsuri din patrimoniul societății, cu toate că nu avea atribuții privind paza bunurilor.
4. Cum să construiești fișa postului astfel încât să poți recupera de la salariat pierderile apărute în timpul serviciului? La această întrebare a încercat să răspundă pentru avocatnet.ro un avocat, care a recomandat firmelor să acorde o mai mare atenție fișei postului și să nu neglijeze importanța acesteia: „Din păcate, în practică există încă mulți angajatori care din comoditate ori din neștiință nu acordă importanța cuvenită fișei de post, motiv pentru care nu o întocmesc deloc. Așadar, angajatorii trebuie să conștientizeze în primă fază că redactarea în sine a fișei de post reprezintă nu doar o obligație legală, cât mai ales un mijloc pe care aceștia îl au la dispoziție pentru a-și proteja afacerea”. O fișă a postului care să cuprindă cât mai bine atribuțiile și sarcinile de serviciu, în mod specific și detaliat, nu în termeni generaliști și făcută „doar ca să fie”, poate ajuta firma, printre altele, să recupereze de la angajat prejudiciul cauzat de către acesta prin neîndeplinirea sarcinilor respective.
5. Neîndeplinirea sarcinilor de lucru potrivit fișei postului nu îl exonerează pe angajator de plata drepturilor salariale. Chiar dacă nu este mulțumit de prestația salariatului, angajatorul are la dispoziție, conform Codul muncii, mai multe acțiuni legale prin care poate ajunge chiar la concedierea salariatului respectiv.
Comentarii articol (1)