De anul viitor, sistemul actual de impozitare a proprietăților imobiliare se va modifica, potrivit unei ordonanțe apărute vineri, astfel încât modul de calcul al impozitului pe clădiri să se simplifice. Cea mai importantă schimbare ce va apărea în acest sens este eliminarea din Codul fiscal a noțiunii de clădire cu destinație mixtă, impozitul pentru clădirile cu dublă destinație - rezidențială și nerezidențială - urmând să se stabilească în funcție de destinația majoritară.
__________
ACTUALIZARE (21.12.2022): Noile reguli de impozitare locală a clădirilor și terenurilor, ce au fost introduse prin OG 16/2022, au fost amânate oficial pentru anul 2025, conform Legii 370/2022. Automat, sistemul actual de impozitare locală a clădirilor rămâne neschimbat în 2023 și 2024.__________
În prezent,
Codul fiscal stabilește că, pe lângă clădirile rezidențiale sau nerezidențiale, sunt impozitate și
clădirile cu destinație mixtă, care nu reprezintă altceva decât niște clădiri folosite atât în scop rezidențial, cât și nerezidențial.
Modul de impozitare a clădirilor cu destinație mixtă este diferit în funcție de proprietarul clădirii, respectiv dacă sunt deținute de persoane fizice sau persoane juridice. În esență, în cazul clădirilor cu destinație mixtă, impozitul se determină acum prin însumarea impozitului calculat pentru suprafața folosită în scop rezidențial cu cel calculat pentru suprafața folosită în scop nerezidențial.
Pentru a simplifica actualul sistem de impozitare a clădirilor, guvernanții au stabilit, prin intermediul
OG 16/2022, apărută vineri în Monitorul oficial nr. 716,
să elimine conceptul de clădire cu destinație mixtă. Noile măsuri legate de impozitarea clădirilor se vor aplica
din 1 ianuarie 2023.
Astfel, în cazul
clădirilor care au în componență atât spații cu destinație rezidențială, cât și spații cu destinație nerezidențială, impozitul pe clădiri se va stabili, potrivit noii ordonanțe, în funcție de destinația suprafețelor cu o pondere mai mare (
peste 50%) și se va calcula prin aplicarea cotei corespunzătoare destinației majoritare asupra valorii întregii clădirii.
În cazul acestor clădiri, contribuabilii vor avea obligația de a declara la organul fiscal local, în vederea stabilirii destinației finale a clădirii, suprafaţa folosită în scop nerezidențial, însoțită de documentele doveditoare, cu excepția celor aflați deja în baza de date a unității administrativ-teritoriale.
Declararea la organul fiscal local se va face în cel mult 30 de zile de la data oricăror modificări privind suprafețele nerezidențiale.
Dacă nu este declarată suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, impozitul pe clădiri se va calcula prin aplicarea cotei corespunzătoare clădirilor nerezidențiale (mai mare decât în cazul celor rezidențiale) asupra valorii întregii clădiri.
Apoi, apare un
nou mod de calcul a valorii impozabile pentru clădirile rezidențiale și nerezidențiale. Mai exact,
“valoarea clădirii, exprimată în lei, se determină prin însumarea valorii clădirii, a clădirilor-anexă, după caz, și a valorii suprafețelor de teren acoperite de aceste clădiri, cuprinse în Studiile de piață referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România, administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România”, după cum scrie în ordonanță.
De asemenea, s-a stabilit modificarea limitelor minime ale cotelor de impozitare. Concret, la clădiri rezidențiale, cota va fi de
minimum 0,1%, iar la clădirile nerezidențiale, cota va fi de
minimum 0,5% asupra valorii clădirii. Cotele exacte ale impozitului pe clădiri sunt stabilite prin hotărâre a consiliului local.
Acum, cotele pentru clădirile rezidențiale sunt cuprinse între 0,08%-0,2%, în timp ce pentru clădirile nerezidențiale, cotele cuprinse între 0,2%-1,3%, dar valoarea impozabilă a clădirii se stabilește diferit în funcție de cine deține clădirea: o persoană fizică sau una juridică. Mai multe detalii despre modul actual de calcul al impozitului pe clădiri pot fi
găsite aici.
Nu în ultimul rând, apar clarificări privind modalitatea de calcul a impozitului pe terenurile din intravilan, înregistrate în registrul agricol la categoria de folosinţă terenuri cu construcţii, și a celor amplasate în extravilan. Practic, în aceste cazuri,
se vor scădea de la impozitare suprafețele de teren acoperite de clădiri.
Suplimentar, autoritatea deliberativă a administrației publice locale, la propunerea autorității executive, poate majora impozitele și taxele locale, în funcție de următoarele criterii: economice, sociale, geografice, urbanistice, precum și de necesitățile bugetare locale, cu excepția taxelor de timbru.
Comentarii articol (6)