1. În sinteza de azi începem cu ce se va aplica de anul viitor în privința veniturilor obținute de angajați: în materia regimului fiscal, unele dintre beneficiile extrasalariale vor putea fi scutite de taxe nu doar în baza unui plafon individual, ci și în limita unui plafon care se aplică pentru toate, cumulat. Plafonul lunar care va permite scutirea de impozit și contribuții va fi de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.
Iată care sunt cele care intră în plafon, de la anul: anumite sume de bani suplimentare primite de salariaţi în baza clauzei de mobilitate; contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajaţii proprii; cazarea şi contravaloarea chiriei pentru spaţiile de cazare/de locuit puse de către angajatori la dispoziţia angajaţilor proprii; banii de vacanță - însemnând contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajaţii proprii şi membrii de familie ai acestora; contribuţiile la un fond de pensii facultative; primele de asigurare voluntară de sănătate; sumele acordate angajaţilor care desfăşoară activităţi în regim de telemuncă pentru acoperirea cheltuielilor (acei maximum 400 de lei pe lună).
Asta înseamnă, așa cum arătam aici, că cele mai multe dintre beneficiile extra pe care le primesc angajații nu vor intra în acest plafon și se vor supune taxelor salariale sau nu, în măsura stabilită acum de Codul fiscal - aceleași reguli, aceleași plafoane. De pildă, nu intră aici tichetele de masă, tichetele cadou, voucherele de vacanță ori tichetele culturale.
Despre această noutate am stat de vorbă, pe larg, cu specialist în taxare, care sfătuiește angajatorii să se uite anul acesta pe politicile de beneficii în vigoare și să vadă dacă există „șanse” să depășească de anul viitor plafonul. Din opinia specialistului se deduce că în cele mai multe situații acesta nu va fi depășit și că eventualul risc e la decontarea cheltuielilor de vacanță. Tocmai de aceea, am explorat aici cea de-a doua variantă în care angajatorii ar putea să le dea bani de vacanță angajaților - voucherele de vacanță, unde dezavantajul însă e că nu vor acoperi vacanțele în străinătate.
2. Apoi, a doua modificare importantă vizează deducerile personale. Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, sistemul de acordare a deducerilor personale în cazul salariaților va fi revizuit complet, astfel încât mai mulți salariați vor beneficia de această facilitate. Deducerile personale vor viza, din 2023, inclusiv angajați nerezidenți care sunt prezenți o perioadă mai lungă de timp în România.
În configurația actuală a regimului deducerilor nu există o deducere personală suplimentară, dar noțiunea va apărea din ianuarie anul următor. Guvernul a vrut să acorde o deducere suplimentară tinerilor angajați și celor care au minori înscriși la creșă, grădiniță sau la școală.
3. Ca urmare a dispariției impozitului specific, inclusiv scutirea de impozit pentru angajații cu contracte pe perioadă determinată angajați sezonier în industria HoReCa urmează să dispară.
4. Limitarea aplicării facilităților fiscale din construcții și sectorul agro-alimentar doar la salariații care sunt încadrați cu contract de muncă este o altă noutate ce se aplică din ianuarie 2023. Practic, începând cu luna ianuarie, scutirile de taxe vor putea fi aplicate doar contractelor de muncă, nu și raporturilor similare celor de muncă, care acum sunt prinse și ele în sfera de aplicare a scutirilor.