Numărul de controale pe care le poate desfășura Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) la companiile care au obligații legale în domeniul prevenirii spălării banilor urmează să crească din 2023, potrivit unui act normativ oficializat azi de Guvern. Asta deoarece Oficiul va căpăta o suplimentare de 30 de posturi.
Este vorba de Hotărârea Guvernului 1.243/2022, care a fost publicată azi în Monitorul Oficial și care deja este în vigoare. Documentul prevede, în esență, că, de la 1 ianuarie 2023,
organigrama Oficiului va ajunge la 160 de posturi, de la 130 în prezent.
Din
nota de fundamentare ce a însoțit hotărârea în forma sa de proiect reieșea că, din vara anului 2019, atunci când a intrat în vigoare noua Lege a prevenirii spălării banilor (
nr. 129/2019), ONPCSB a căpătat noi atribuții. Acest lucru impune
creșterea numărului de analiști care sunt necesari pentru derularea controalelor la entitățile vizate de lege.
„Începând cu data intrării în vigoare a Legii nr. 129/2019, obiectul principal de activitate al Oficiului a fost completat prin introducerea atribuțiilor de supraveghere și control al entităților raportoare. Raportat la această completare, se remarcă faptul că, tot prin dispozițiile Legii nr. 129/2019, a fost extinsă lista entităților raportoare, prin introducerea unor categorii noi, cum ar fi, de exemplu, furnizorii de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare și furnizorii de portofele digitale. Acest lucru conduce, pe cale de consecință, la creșterea numărului necesar de analiști financiari care să realizeze activitatea de supraveghere și control, la nivel național”, scriau inițiatorii actului.
În document era precizat că organigrama actuală, ce include 130 de posturi, n-a mai fost actualizată de peste zece ani, de la începutul anului 2009.
Totodată, noua lege a stabilit o atribuție suplimentară pentru ONPCSB - coordonarea evaluării riscurilor de spălare a banilor și finanțare a terorismului la nivel național. Evaluarea este în derulare în prezent, însă, odată finalizată, aceasta va trebui actualizată cel puțin din patru în patru ani.
Rezultatele evaluării
vor influența, însă, inclusiv controalele desfășurate la companii. De principiu, domeniile de activitate economică cu grad scăzut de risc vor fi supervizate mai puțin, resursele autorităților urmând să fie concentrate pe domeniile cu grad ridicat de risc.
„Atribuții noi incumbă Oficiului și prin dispozițiile OG 9/2021, cea mai importantă constând în primirea și soluționarea cererilor motivate de informații financiare sau de analize financiare formulate de către autoritățile naționale competente, de către unitățile de informații financiare din celelalte state membre ale Uniunii Europene sau de către Europol”, adăugau inițiatorii.
Din aceste motive, suplimentarea numărului de posturi din cadrul ONPCSB este vitală pentru îndeplinirea tuturor atribuțiilor sale legale. Suplimentarea cu 30 de posturi înseamnă o creștere cu
23% a personalului Oficiului.
Oficiul poate să deruleze controale la majoritatea entităților raportoare vizate de Legea 129/2019, atunci când
are suspiciuni de spălare a banilor sau de finanțare a terorismului cu privire la tranzacțiile efectuate. Printre altele, se pot sancționa fapte precum neraportarea tranzacțiilor suspecte sau neaplicarea măsurilor de cunoaștere a clientelei.
În funcție de faptă și de entitatea vizată,
amenzile pot începe de la sume de 5.000 de lei, dar pot ajunge la sume enorme, de ordinul zecilor de milioane de lei. În plus, se mai pot aplica și
sancțiuni complementare, cum ar fi confiscarea de bunuri, blocarea conturilor bancare sau închiderea unităților.
Informații mai multe despre legislația domeniului prevenirii spălării banilor pot fi găsite în
secțiunea noastră specială de aici.
Comentarii articol (0)