Numărul de soluții fiscale individuale anticipate (SFIA) pe care le acordă, contra cost, Ministerul Finanțelor a fost limitat, în mod expres, la una pentru fiecare cerere depusă de o companie, conform unei ordonanțe recent intrate în vigoare. În acest fel, autoritățile evită situațiile de până acum în care prin aceeași cerere (și contra unei singure taxe) un contribuabil solicita soluții individuale pentru mai multe situații fiscale.
OG 31/2022 a fost oficializată recent, iar schimbarea ce ține de
activitatea SFIA, ce a fost preluată de Ministerul Finanțelor de la Fisc, a intrat în vigoare pe
3 septembrie 2022.
Practic, în Codul de procedură fiscală scrie clar, mai nou, că un contribuabil
poate cere o soluție individuală pentru o singură situație fiscală și o singură obligație fiscală principală. Desigur, contribuabilii pot depune mai multe cereri, dacă vor, însă fiecare trebuie să se limiteze la o singură situație fiscală.
„Soluția fiscală individuală anticipată este actul administrativ emis de organul fiscal central în vederea soluționării unei cereri a contribuabilului/plătitorului referitoare la reglementarea unei situații fiscale de fapt viitoare. Cererea pentru emiterea soluției fiscale se depune pentru o singură situație fiscală de fapt viitoare și o singură obligație fiscală principală. Contribuabilul/Plătitorul poate depune mai multe cereri în vederea reglementării mai multor situații fiscale de fapt viitoare. Situația fiscală de fapt viitoare se apreciază în funcție de data depunerii cererii”, prevede ordonanța simplă la punctul 2 al articolului I.
Înainte de această modificare, prevederile referitoare la SFIA erau ambigue și se putea înțelege că, în schimbul achitării unei singure taxe, aceeași firmă
poate cere soluții individuale pentru situații multiple.
„În practică, s-au observat cazuri în care printr-o singură cerere contribuabilii solicită reglementarea tratamentului fiscal în legătură cu mai multe situații fiscale de fapt viitoare și mai multe obligații fiscale principale, făcând dificilă atât gestionarea, cât și analiza pe fond a cererilor. Această modificare propusă este cu atât mai mult relevantă în contextul cererilor care nu sunt elaborate în mod cuprinzător și detaliat sau care, în baza criteriilor stabilite în procedura de soluționare, urmează să fie respinse pentru un anume subiect vizat”, era explicat în
nota de fundamentare ce a însoțit OG 31/2022 în forma sa de proiect.
Cu alte cuvinte, autoritățile spun că eficientizează activitatea SFIA și astfel reduc perioadele necesare soluționării cererilor și gestionează mai bine dosarele aferente. În același timp, însă,
firmele sunt împiedicate să obțină mai multe soluții „la preț de una”. De exemplu, dacă până acum se puteau cere soluții pentru trei situații diferite contra unei singure taxe, taxa trebuie plătită de-acum pentru fiecare soluție cerută.
Emiterea unei soluții fiscale individuale se face numai contra cost - o taxă de
3.000 de euro (pentru contribuabilii mici și mijlocii) sau o taxă de
5.000 de euro (pentru contribuabilii mari). În plus, noul act normativ prevede în mod expres că inclusiv firmele nerezidente pot cere soluții individuale (contra taxei de 5.000 de euro).
SFIA reprezintă un act administrativ emis de autoritățile fiscale prin care se dă o soluție personalizată la cererea unui contribuabil. Poate cel mai important aspect legat de SFIA este că, în acest fel,
contribuabilul obține chiar de la autorități o soluție inatacabilă la eventualele controale viitoare. Așa cum scriam mai sus, activitatea SFIA a fost
preluată recent la Ministerul Finanțelor, în cadrul unei reorganizări a Fiscului.