Munca la "negru" este sancționabilă, conform Codului muncii, cu amendă ce pornește de la 20.000 lei pentru o persoană găsită fără contract de muncă până la 200.000 lei, ceea ce înseamnă zece persoane fără contracte de muncă descoperite. Totuși, această valoare maximă a amenzii este disproporționată atunci când vorbim despre sute de lucrători fără contract de muncă, cum au descoperit recent inspectorii din București. În cazul unui angajator din domeniul transportului de persoane nu mai puțin de 827 de persoane activau fără acte.
Indiferent dacă are 10 sau 800 de lucrători fără contracte de muncă, un angajator nu va putea risca o amendă mai mare de 200.000 lei, pe care o poate plăti oricum la jumătate din valoare în termen de 15 zile de la data aplicării contravenției.
Interesant este faptul că din
august 2017 și până în
aprilie 2018, inspectorii ITM puteau aplica angajatorilor o amendă de 20.000 lei pentru fiecare persoană descoperită fără contract de muncă, fără a exista o limită maximă până unde poate ajunge amenda. Această prevedere a fost modificată prin
Legea 88/2018, care a introdus limita maximă de 200.000 de lei pentru acest tip de contravenție.
Totuși, modificarea adusă în august 2017 a dat puteri sporite inspectorilor de muncă, respectiv de a sista activitatea locului de muncă organizat, care a fost supus controlului, până când angajatorul rezolvă problemele care au dus la aplicarea acestei sancțiuni.
Conform prevederilor ce se regăsesc în prezent în Codul muncii, unui angajator căruia i se aplică măsura sistării activității și-o poate relua doar după ce plătește amenda, le încheie lucrătorilor contracte de muncă și le plătește, în "contul" acestora, impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii pentru perioada în care lucrătorul a prestat muncă la negru. Mai mult, cel care își reia activitatea fără să rezolve problemele care au dus la aplicarea acestei sancțiuni riscă închisoare, de la șase luni la doi ani sau amendă penală.
Totuși, aceste puteri sporite ale inspectorilor există doar la nivel scriptic, deoarece faptic cea mai dură sancțiune nu poate fi aplicată, la mai bine de cinci ani de la introducere, din cauza lipsei procedurii de aplicare. Într-un răspuns transmis de
Inspecția Muncii redacției noastre în această vară se indică faptul că proiectul de procedură a fost elaborat, se află în analiză, însă din cauza contextului generat de pandemia COVID-19, măsura nu ar fi tocmai potrivită: „
trebuie analizată și în funcție de dinamica relațiilor dintre angajați și angajatori în pandemie, cât și prin consecințele economice, care și-au lăsat amprenta asupra pieței muncii în România”.
Astfel, deși are la îndemână o sancțiune mai "usturătoare" decât o simplă amendă, inspectorii de muncă sunt limitați în privința penalizărilor pe cafe le pot aplica pentru munca la negru.
Comentarii articol (0)