Codul muncii nu definește în mod expres fișa postului, dar se referă la ea, așa cum o fac și alte acte normative, precum Legea SSM („Salariatului îi revin, în principal, următoarele obligații: a) obligația de a realiza norma de muncă sau, după caz, de a îndeplini atribuțiile ce îi revin conform fișei postului”, obligația de informare cu privire la fișa postului, cuprinderea acesteia în contractul de muncă).
Timp de mai bine de un an de zile, Guvernul a scutit printr-o ordonanță angajatorii cu până la nouă angajați să mai facă o fișă a postului separată, fiind suficientă o enumerare a atribuțiilor în contractele de muncă ale noilor angajați - căci e greu de imaginat de ce ar fi vrut un angajator de bună-credință să rupă în bucăți fișele de post existente la momentul când acea ordonanță a intrat în vigoare. Dar iată că o vedem, destul de previzibil, am putea spune, și abrogată, prin Legea nr. 275/2022, începând cu 6 octombrie. De la această dată, necesitatea unei fișe de post revine pentru toți angajatorii, indiferent de cât de mare sau mic e personalul.
Cei care vor afla mai târziu de asta sau vor ignora abrogarea acestei ordonanțe (OUG nr. 37/2021, mai exact) mai au încă timp să încheie fișele de post, chiar dacă termenul de referință când ar trebui să le aibă de joi. De ce? Inspectorii vor afla de lipsa acestor documente doar dacă sunt sesizați de angajați sau în urma unor controale planificate. Asta ar trebui, cu alte cuvinte, să le mai câștige ceva timp angajatorilor.
Acum, revenind la riscurile concrete. Nu avem o sancțiune expresă pentru lipsa fișei postului și nu aveam nici înainte de toată povestea cu OUG 37. Obligația de a avea fișa postului e verificată de inspectori și, dacă documentul lipsește, atunci vor da angajatorului dispoziții să remedieze lipsa. Cu proxima ocazie însă, la controlul ulterior, mai exact, vor putea da amenzi dacă dispoziția nu a fost respectată (total/parțial sau la termen), cuprinse între 5.000 și 10.000 de lei, conform Legii nr. 108/1999.
„Revenirea obligației tuturor angajatorilor de a avea, pentru fiecare angajat în parte, câte o fișă a postului este un aspect extrem de avantajos pentru angajații firmelor mici unde, timp de un an de zile, au fost puși în fața acceptării unor sarcini verbale și unde, practic, felul muncii putea fi schimbat unilateral și discreționar de angajator”, explica pentru avocatnet.ro Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă.
Util: Când, cum și cât se poate modifica fișa postului
Referitor la abrogarea OUG 37, chiar dacă ea se întâmplă pe 6 octombrie, pentru regulamentele interne se apreciază existența unui termen ceva mai lung de conformare, respectiv de 60 de zile calculate începând cu 6 octombrie - explicații, aici.
Conferințele avocatnet.ro: Legislația muncii va fi modificată substanțial în această toamnă odată cu implementarea a două directive europene, prin care se vor introduce în Codul muncii zeci de noutăți majore de care angajatorii vor trebuie să țină cont pe viitor în relațiile cu angajații. Toate aceste modificări vor trebui reflectate în documentația companiilor și vor impune actualizarea contractelor de muncă, a regulamentelor interne, precum și a politicilor și procedurilor existente. Noutățile vor fi detaliate și explicate pe larg de avocații Biriș Goran în cadrul unei sesiuni de două ore. Rezervă loc și participă la conferință ⇒ |
Comentarii articol (1)