În al doilea rând, se prevede că inclusiv controalele antifraudă trebuie să se deruleze, de către organele de control antifraudă fiscală, în baza analizei de risc. Acestea au ca obiect prevenirea și combaterea fraudelor și a evaziunii fiscale, fără ca firmele să fie notificate în avans de verificări. Anterior nu se preciza că este necesară folosirea analizei de risc la verificările antifraudă.
Însă este precizat că aceste verificări pot fi derulate de inspectorii antifraudă și în lipsa analizei de risc:
- atunci când, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, se constată încălcări ale legislației fiscale care impun o intervenție imediată;
- în mod excepțional, pentru acțiuni de control specifice, pentru prevenirea și combaterea fraudei și/sau a evaziunii fiscale.
Având în vedere specificul activităților de control antifraudă, este necesar să se prevadă și excepții de la efectuarea controlului în baza analizei de risc, permițând, astfel, pe de o parte, creșterea gradului de detecție a fraudelor fiscale și, pe de altă parte, validarea indicatorilor de risc folosiți la întocmirea analizei de risc, precum și realizarea unor atribuții specifice date prin lege în competența Agenției Naționale de Administrare Fiscală”, explicau inițiatorii ordonanței în nota de fundamentare.
În al treilea rând, avem o listă actualizată a drepturilor pe care le au inspectorii antifraudă (cea pe care o regăsim la articolul 6 din OUG 74/2013):
- să cerceteze și să evalueze activități și/sau operațiuni în vederea stabilirii stării de fapt fiscale și să constate împrejurările în care au fost săvârșite faptele care pot avea consecințe fiscale;
- să efectueze controale în vederea prevenirii, descoperirii și combaterii faptelor de evaziune fiscală și fraudă fiscală la toate categoriile de contribuabili, indiferent de forma de organizare, precum și în orice loc, indiferent de forma sub care se desfășoară activități economice, generatoare de venituri impozabile, ori unde se află bunurile impozabile;
- să verifice legalitatea activităților desfășurate, existența și autenticitatea documentelor justificative în activitățile de producție și prestări de servicii ori pe timpul transportului, depozitării și comercializării bunurilor;
- să efectueze investigații, supravegheri și verificări fiscale necesare prevenirii și descoperirii faptelor de evaziune fiscală și fraudă fiscală, inclusiv în cazurile în care sunt semnalate situații de încălcare a legislației specifice;
- să oprească mijloacele de transport de persoane și bunuri pentru verificarea documentelor de însoțire a bunurilor și pentru verificarea legalității activității comerciale de transport de persoane;
- să verifice respectarea reglementărilor legale privind circulația mărfurilor pe drumurile publice, pe căi ferate și fluviale, în porturi, gări, autogări, aeroporturi, interiorul zonelor libere, în vecinătatea unităților vamale, în antrepozite, precum și în alte locuri în care se desfășoară activități economice;
- să rețină documente, să solicite copii certificate de pe documentele originale, să preleveze probe, eșantioane, mostre și alte asemenea specimene și să solicite efectuarea expertizelor tehnice necesare finalizării actului de control;
- să legitimeze și să stabilească identitatea administratorilor entităților controlate, precum și a oricăror persoane implicate în activitățile și/sau operațiunile investigate și să solicite acestora explicații scrise;
- să solicite informații sau documente de la orice entitate privată și/sau publică, în scopul instrumentării și fundamentării constatărilor cu privire la săvârșirea unor fapte care contravin legislației în domeniul financiar-fiscal;
- să constate contravenții și să aplice sancțiuni contravenționale în toate domeniile de competență ale Fiscului;
- să confiște bunuri și sume de bani;
- să aplice sigilii, pentru asigurarea integrității bunurilor, întocmind în acest sens proces-verbal;
- să dispună măsuri asigurătorii;
- să sesizeze organele de urmărire penală dacă în desfășurarea activității specifice constată împrejurări privind săvârșirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul financiar-fiscal;
- să efectueze verificarea documentară;
- să dispună măsuri pentru prevenirea și corectarea abaterilor de la prevederile legislației financiar-fiscale și contabile;
- să sesizeze organele competente în vederea valorificării constatărilor;
- în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu, să poarte uniformă, să păstreze, să folosească și să facă uz de armamentul și mijloacele de apărare din dotare;
- să utilizeze mijloacele auto purtând însemne și dispozitive de avertizare sonore și luminoase specifice;
- să constituie și să utilizeze baze de date, inclusiv ale altor instituții publice sau persoane juridice de drept public, necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege.
- dreptul de a solicita legitimarea inspectorilor care efectuează acțiunea de control antifraudă;
- dreptul de a beneficia de asistență de specialitate;
- dreptul de a refuza furnizarea de informații, în condițiile articolelor 66 și 67 din Cod (este vorba de refuzul permis rudelor contribuabilului verificat sau anumitor profesioniști);
- dreptul de a fi informat pe parcursul desfășurării controlului antifraudă asupra constatărilor efectuate;
- dreptul ca activitatea sa să fie cât mai puțin afectată pe timpul desfășurării controlului;
- dreptul de a primi dovada scrisă în cazul reținerii unor documente ca urmare a activității de control.