OUG nr. 140/2022 privind licența industrială unică a apărut joi în Monitorul Oficial, după ce a fost discutată miercuri în ședința Executivului și vine să bifeze unul dintre obiectivele asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, respectiv reformarea procesului de autorizare a activitătilor industriale și acordare a licenței unice în România.
„Cum ajutăm antreprenorii: creăm un singur punct de contact, o singură interfaţă, între cei care vor să construiască o fabrică - vorbim de licenţă de industrie - şi administraţia publică. În plus, în decurs de un an, va apărea o platformă electronică prin care va fi facilitat acest schimb de informaţii, inclusiv va fi posibilă o simulare a investiţiei. Când voi dori să construiesc o fabrică, voi şti de ce informaţii am nevoie şi care este durata estimată a obţinerii diferitelor avize, ce documentaţie trebuie să prezint, ce instituţii îşi vor da acordul şi cât va dura obţinerea acestor avize (...) Ideea nu este doar să transparentizăm birocraţia, ci şi să o reducem. Vom cere fiecărei instituţii implicate să-şi reanalizeze procedurile, să vadă unde poate să le scurteze. Pasul următor este să ne uităm la alte sectoare din economie, în parteneriat cu Comisia Europeană”, a afirmat miercuri, după ședința în care a fost adoptată ordonanța, președintele Consiliului Concurenței, care a co-inițiat acest act normativ.
Licența industrială unică este cea care îi oferă solicitantului permisiunea de a desfășura una sau mai multe activități industriale. Activitățile industriale care se desfășoară pe bază de licențe sunt listate în prima anexă a ordonanței, alături de codurile CAEN aferente: vorbim de activitățile din industria extractivă, de industria prelucrătoare (alimentară, fabricarea băuturilor, a produselor din tutun, a textilelor ș.a. asemenea, fabricarea articolelor de îmbrăcăminte, a hârtiei, tipărirea, fabricarea produselor chimice, a produselor farmaceutice, de industria metalurgică, de fabricarea de calculatoare și produse electronice, a echipamentelor electrice, fabricarea de mașini, utilaje, mobilă etc.), precum și de producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat.
Printre principiile acordării licenței industriale unice va sta și acela al unicității cererii documentelor și datelor necesare în vederea obținerii, modificării sau reînnoirii licenței industriale (principiul „o singură dată”) însemnând că solicitanții vor furniza aceste lucruri o singură dată autorităților, iar nu de mai multe ori, simplificându-se astfel birocrația din spate.
„Prevederile prezentei ordonanțe de urgență sunt aplicabile procesului de acordare a licenței, precum și procedurilor de emitere a licențelor, autorizațiilor, acordurilor, avizelor, permiselor sau altor acte administrative desfășurate la nivelul autorităților competente”, potrivit OUG 140.
Astfel, licențele acordate sunt de trei feluri, în funcție de riscul presupus de activitatea industrială: grad ridicat, mediu și scăzut de risc.
Oficiul pentru Licență Industrială, PCUEL și simulatorul de licență
În cel mult 120 de zile de la publicarea ordonanței (17 februarie 2023) va trebui înființat Oficiul pentru Licență Industrială (OLI), iar în sprijinul acestuia va funcționa un grup interministerial de lucru pentru acordarea licenței industriale unice. Ordonanța stabilește că demararea procesului de acordare a licenței industriale unice se va face prin OLI, inclusiv pentru persoanele juridice din afara UE și care și-au înființat în România o societate sau o sucursală. Ca termen de răspuns din partea OLI avem 10 zile de la data înregistrării cererii în sistem. Desigur, termenul se va putea prelungi în cazul unei documentații incomplete, dar niciodată soluționarea cererii nu va putea depăși 180 de zile.
De interes aici este înființarea unui Punct de contact unic electronic pentru licență industrială (PCUEL). Integrat în e-guvernare, PCUEL va permite partajarea datelor între autoritățile competente și ar trebui să devină funcțional până cel târziu la finalul anului viitor. Utilizând datele introduse de toate autoritățile competente, în funcție de fiecare domeniu de activitate în parte, PCUEL va avea în componență un simulator de licență pe care cei interesați îl vor putea folosi ca să știe, orientativ, de ce au nevoie pentru acordarea, modificarea sau reînnoirea licenței industriale unice, precum și care ar fi costurile și termenele de așteptare.
PCUEL va oferi, practic, acces la următoarele informații de interes public:
- procesul de acordare a licenței industriale unice;
- formularele disponibile în format electronic;
- datele de contact ale autorităţilor competente;
- datele de contact ale Oficiului;
- legislația autorităților competente aplicabilă emiterii actelor administrative și cea pentru procesul de acordare a licenței, dar și
- informațiile cu privire la căile de atac disponibile în cazul unui litigiu.
Procesul de acordare a licenței industriale unice se va face însă prin PCUEL. „În vederea inițierii procesului de acordare a licenței industriale unice, solicitantul depune o cerere prin intermediul PCUEL, însoțită, după caz, de documente, date sau alte informații necesare, precum și dovada plății tarifului aferent procesului de acordare a licenței industriale unice”, prevede OUG 140.
Chiar dacă vorbim de o cerere unică, pe principiul „o singură dată”, despre care vorbeam mai sus, responsabilitatea pentru soluționarea cererii va reveni fiecărei autorități competente implicate în procesul de acordare a licenței, dar întreaga comunicare între solicitant/titularul licenței se va face prin PCUEL.
„Este interzisă impunerea unor condiții de acordare a licenței industriale unice prin care se dublează cerinţele şi controalele echivalente sau comparabile ca scop, la care solicitantul licenței industriale a fost supus deja în România” prevede ordonanța.
Valabilitatea și reînnoirea licențelor
Valabilitatea licențelor va putea varia, în funcție de încadrarea activităților industriale în categoriile de risc (ridicat, mediu sau scăzut), dar minimul de valabilitate va fi de un an.
Cel mai important e că reînnoirea va fi necesară „doar dacă s-au schimbat condițiile luate în considerare la acordarea licenței industriale unice inițiale, dacă au intervenit modificări ale prevederilor legale incidente sau dacă perioda de valabilitate a licenţei industriale unice a expirat.”
Cât despre retragerea, va fi posibilă doar în caz de faliment sau dacă nu se mai îndeplinesc condițiile inițiale.
În fine, OUG 140 impune anumite termene pe care vor trebui să le respecte autoritățile competente în sensul că vor trebui să-și revizuiscă actualele prevederi privind procedura de acordare a licenței, inclusiv să propună modificări legislative.
Atenție! Punerea în aplicare a mecanismelor cuprinse în ordonanță va mai dura ceva timp - termenul orientativ pentru implementarea PCUEL fiind 31 decembrie 2023.