ACCES PREMIUM
De ce premium?
Noul regim fiscal la PFA se aplică veniturilor din 2023, astfel că schimbările se văd în 2024. Declarația unică, completată folosind regimul vechi și regimul nou
Noul regim fiscal pentru PFA-uri și alte persoane fizice care obțin venituri independente, stabilit prin OG 16/2022, se va aplica efectiv începând cu veniturile din 2023. Asta înseamnă, în primul rând, că efectele se vor vedea în practică abia în 2024. În al doilea rând, asta înseamnă că declarația unică ce va fi completată în mai 2023 va avea la bază atât regulile regimului vechi (pentru definitivarea situației pe 2022), cât și regulile regimului nou (pentru estimarea situației pe 2023, pentru care taxele se vor plăti în 2024).
Articolul continuă mai jos
Așa cum am atenționat deja,
noul regim fiscal pentru PFA-uri, ce a fost introdus de
OG 16/2022, se va aplica începând cu
veniturile aferente anului 2023. Automat, asta înseamnă că efectele se vor vedea în practică abia în anul
2024.
„În momentul în care desfășori activități independente, poți fie să-ți desfășori activitatea în sistem real, fie pe baza normelor de venit. Sistemul real presupune o contabilitate la virgulă - ce încasezi, ce cheltuieli ai, faci niște calcule, obții venitul net și plătești taxele raportându-te la acel venit net. Sistemul normelor de venit presupune stabilirea de către autorități a unor intervale de venit la care se stabilește impozitul, indiferent de venitul realizat de persoana fizică - acesta este preferat, în general, de persoanele fizice care desfășoară activități independente pentru că plătești impozit 10% la o sumă stabilită și tu poți câștiga mult mai mult. (...)Practic, dacă în anul curent depășești acest plafon, intri pe sistemul real nu imediat, ci începând cu anul următor. Astfel, dacă în 2023 se va întâmpla ca cineva să depășească acest plafon redus de 25.000 de euro (redus de la 100.000 de euro - n. red.), i se va aplica sistemul real începând cu 2024”, a explicat, la o
conferință fiscală recent organizată de avocatnet.ro,
Irina Nuțescu, Senior Manager la PwC România.
Totodată, asta înseamnă că PFA-urile se vor găsi într-o situație mai deosebită atunci când vine vorba de
termenul din 2023 (25 mai) pentru depunerea declarației unice. De ce? Pentru că formularul 212 se completează atât cu
situația definitivă pe anul anterior, cât și cu
situația estimată pentru anul în curs.
„La 25 mai 2023, în declarația unică vei avea două categorii de venituri. O dată, veniturile realizate, acolo unde te raportezi la ce ai realizat în 2022 și la cotele de taxare și la regulile aplicabile în 2022. Dar ai și secțiunea de venituri estimate, pentru că persoana fizică este obligată să-și estimeze și veniturile pentru anul în curs. Atunci, dacă tu îți estimezi venitul pentru anul 2023, o vei face pe regulile aplicabile veniturilor din 2023. Practic, anul 2023 va un mix”, a lămurit Irina Nuțescu.
De subliniat că, la 25 mai 2023, PFA-urile
vor plăti numai taxele aferente veniturilor definitive din 2022. Taxele aferente veniturilor estimate din 2023 vor putea fi plătite până la termenul din 25 mai 2024.
Ce prevede, în esență, noul regim fiscal al PFA-urilor
Impozit pe venit. În prezent, plafonul până la care se poate determina venitul net pe bază de norme de venit este echivalentul în lei al sumei de 100.000 de euro. Din 2023, plafonul respectiv se reduce la echivalentul în lei al sumei de
25.000 de euro.
Contribuția la pensii. În prezent, aceasta este datorată dacă venitul estimat este de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară și se calculează pentru un venit ales de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară. Din 2023, se păstrează plafonul în funcție de care se datorează contribuția (12 salarii minime brute), dar
baza de calcul este stabilită altfel:
- venitul ales de persoana fizică nu poate fi mai mic decât 12 salarii minime brute pe țară, dacă veniturile realizate sunt între 12 și 24 salarii minime brute pe țară,
- sau venitul ales de persoana fizică nu poate fi mai mic decât 24 de salarii minime brute pe țară, dacă veniturile realizate sunt de peste 24 de salarii minime brute pe țară.
Contribuția la sănătate. În prezent, aceasta este datorată dacă veniturile estimate sunt cel puțin la nivelul a 12 salarii minime brute pe țară și se calculează pentru un venit de 12 salarii minime brute pe țară. Din 2023, contribuția este datorată
dacă se obțin venituri de cel puțin șase salarii minime brute pe țară,
baza de calcul fiind stabilită astfel:
- șase salarii minime brute pe țară, dacă veniturile sunt între șase și 12 salarii minime brute pe țară;
- 12 salarii minime brute pe țară, dacă dacă veniturile sunt între 12 și 24 de salarii minime brute pe țară;
- 24 de salarii minime brute pe țară, dacă veniturile sunt de peste 24 de salarii minime brute pe țară.
Ca
exemplu ilustrativ de taxare, pentru a face o distincție între regulile valabile pentru 2022 și regulile valabile pentru 2023, specialista de la PwC a prezentat situația unei persoane fizice care obține
un venit brut anual de 120.000 de lei. Și s-a luat ca reper salariul minim brut pe țară de 2.550 de lei. Astfel, pe regimul valabil în 2022, la acel venit brut de 120.000 de lei,
venitul net rămas este de 94.455 lei, pe când pe regimul valabil în 2023, la același venit brut de 120.000 de lei,
venitul net rămas este de 84.510 lei.
Citește mai mult despre
persoana fizica autorizata (PFA),
venituri din activitati independente,
declaratia unica (formular 212),
profesionisti,
impozit pe venit,
contributii sociale obligatorii,
sistem real,
norme de venit,
OG 16/2022 modificari la codul fiscal
Specialiști citați în acest articol
Irina Nuțescu s-a alăturat PwC România în august 2008 și este Senior Manager - Individual Taxation, coordonând echipe implicate înproiecte de consultanță și conformitate privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale. Irina are experiență în aplicarea legislației fiscale naționale și internaționale, oferind consultanță specializată în aceste zone. Expertiza Irinei cuprinde: tratamentul fiscal din perspectiva impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale pentru beneficiile acordate angajaților, implementare și tratament fiscal pentru beneficii de tip stock option plan, diferite forme de remunerare utilizate pentru persoanele fizice, aplicarea unor facilități fiscale precum scutirea de impozit pe venit aferentă domeniului IT, construcțiilor și R&D.
Ea a fost implicată în proiecte de consultanță complexe, proiecte de due diligence, evaluări de risc și inspecții fiscale pentru un număr mare de clienți multinaționali sau companii locale. De asemenea, Irina are o experiență relevantă în zona muncii internaționale pentru lucrătorii inbound și outbound. Irina este și consultant fiscal certificat de către Camera Consultanților Fiscali din România (CCF).
Principalele surse de informare folosite
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (4)