În Codul administrativ vor fi incluse, din 11 noiembrie, o serie de prevederi legate de prestarea activității în telemuncă de către funcționarii publici, precum și noi informații care vor trebui transmise acestor lucrători. Deși modificările apar în curând, implementarea noutăților depinde de o serie de acte subsecvente.
Cea mai importantă modificare introdusă în Codul administrativ (
OUG 57/2019) de
Legea 283/2022 este cea legată de introducerea posibilității ca
funcționarii publici să lucreze în telemuncă, dacă specificul activității permite acest lucru și dacă conducătorul instituției își dă aocrdul, însă doar pentru cinci zile pe lună.
Totuși, pentru ca acest lucru să fie posibil, instituțiile și autoritățile publice trebuie, până pe 21 noiembrie, să parcurgă o serie de pași, printre care se numără și stabilirea activităților și posturilor pentru care telemunca se pretează, să stabilească proceduri pentru desfășurarea muncii de la distanță, cum ar fi formatul cererii, precum și mecanismele de raportare sau monitorizare a activității prestate.
În plus, dacă funcționarii publici care vor dori să lucreze de la distanță nu dețin echipamentele necesare pentru a-și îndeplini atribuțiilor postului,
va trebui ca autoritățile să le pună la dispoziție.
Deși vor avea parte de toate drepturile legale, cât timp nu se vor afla la sediul instituției, funcționarii nu vor primi
sporul de condiții grele, vătămătoare sau periculoase, dacă în mod normal îl primesc.
O altă prevedere importantă este legată de
programele de formare profesională. Perioadele petrecute astfel de funcționari sunt asimilate timpului de muncă și trebuie să se desfășoare, atunci când este posibil, în timpul programului de lucru.
Drepturile salariale cuvenite trebuie să fie primite de funcționarii publici cât timp se află în formare, dacă programele au fost organizate la inițiativa ori în interesul instituției, dar și dacă sunt urmate la inițiativa funcționarului public, cu acordul persoanei care are competența de numire, și numai în cazul în care perfecționarea profesională are legătură cu domeniul de activitate al instituției.
De asemenea,
noi informații vor trebui oferite funcționarilor publici. Prevederea va intra în vigoare tot din 11 noiembrie, însă trebuie ca Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) să emită, până pe 21 noiemrbie, un format-standard aplicabil tuturor raporturilor de serviciu.
Informațiile suplimentare pe care le vor primi funcționarii publici sunt similare cu cele pe care le primesc salariații, pe baza prevederilor din Codul muncii, dintre care amintim dreptul la formare și perfecționare profesională, durata concediului de odihnă, condițiile preavizului, data plății salariului și metoda de plată sau modalitatea de efectuare a orelor suplimentare, plata lor sau compensarea prin ore libere plătite. Aceste informații vor fi oferite funcționarilor nou-numiți, dar și celor a căror raport de serviciu este în derulare, dacă vor depune o cerere în acest sens.
De asemenea,
actul administrativ de numire în funcție va conține
detalii despre modalitatea de desfășurare a activității, respectiv locul de desfășurare a activității sau, după caz, în regim de telemuncă sau munca la domiciliu.
Mai mult,
cei în responsabilitatea cărora cade această informare vor putea fi amendați pentru că nu își respectă obligațiile. Conducătorii instituțiilor și autorităților publice, persoanele care au competență legală de numire sau chiar compartimentul de resurse umane vor risca amenzi cuprinse între 1.000 lei și 5.000 lei, dacă nu vor oferi informațiile suplimentare în termen de cinci zile lucrătoare de la numirea în funcție sau în trei zile lucrătoare de la cererea transmisă de funcționarul public.
În lipsa unui răspuns, funcționarul va avea posibilitatea de a sesiza instanța de contencios administrativ competentă.