Bazele implementării raportării fișierului SAF-T au fost puse în 2021, iar de anul acesta s-a trecut la depunerea formularului aferent (D406) de către marii contribuabili. Chiar și așa, specialiștii apreciază că era nevoie de mai mult timp pentru pregătirea raportării SAF-T și de o colaborare mai strânsă cu mediul de afaceri, în condițiile în care marile companii încă au dificultăți majore în a se conforma prin declarația 406.
Concret, autoritățile fiscale au reușit să pună la punct un
sistem-pilot de testare pentru
SAF-T în ultimele luni 2021. Apoi,
cadrul legal primar și
cadrul legal secundar au fost rezolvate pe finalul anului, stabilindu-se că marii contribuabili sunt primii care trebuie să se conformeze - de la 1 ianuarie, respectiv de la 1 iulie 2022.
Totuși, reprezentanții mediului de afaceri consideră că autoritățile s-au grăbit cu implementarea declarației 406 și că
era nevoie de o colaborare mai strânsă înainte de a se decide forma finală a fișierului SAF-T. În aceste condiții, marile companii
încă trebuie să facă eforturi semnificative pentru a se conforma, deși ne apropiem rapid de finalul anului 2022.
„În cazul SAF-T, putem afirma, fără nici o rezervă, faptul că sistemul de raportare este mult prea stufos și mult prea complex pentru nivelul de detaliere a informației cu care erau familiarizate majoritatea programelor informatice de contabilitate din piață. Iar implementarea acestuia a necesitat și necesită în continuare un efort financiar, operațional, logistic și de timp semnificativ din partea fiecărei entități obligate să îl implementeze”, a declarat, pentru avocatnet.ro,
Alexandru Tabacu, Tax Partner la Voicu & Filipescu Tax Advisers.
De fapt, specialiștii atenționau public, înainte de stabilirea calendarului oficial de implementare a fișierului SAF-T, că
este nevoie de o perioadă consistentă pentru adaptarea la o raportare atât de complexă. Asta chiar și în condițiile în care marii contribuabili dispun de resurse semnificativ mai mari decât cei mijlocii și, mai ales, decât cei mici.
Una dintre marile probleme de care încă se lovesc firmele este generarea automată sau măcar semiautomată a fișierelor necesare completării declarației 406. Cu alte cuvinte, Guvernul trebuia să gândească total altfel proiectul SAF-T.
„Din informațiile pe care le deținem, peste trei sferturi dintre contribuabilii vizați nu au reușit, în perioada relativ scurtă, să își adapteze software-ul contabil și procedurile de lucru interne așa încât să poată genera în mod automat sau semiautomat pachetul de fișiere SAF-T. În mod firesc, în implementarea unui asemenea sistem complex ar fi trebuit să existe un program-pilot care să aibă ca rezultat definirea unor module informatice care să permită preluarea automată a informației din programele informatice contabile existente sau modificarea adecvată a software-urilor contabile existente așa încât să poată genera în mod automat pachetul de raportare necesar”, a adăugat Alexandru Tabacu.
Pe deasupra, ne apropiem cu pași repezi de următoarea etapă majoră a calendarului implementării SAF-T -
introducerea obligației de raportare pentru contribuabilii mijlocii (cei care erau clasificați astfel la finele anului 2021 sau la începutul anului 2022). Și în acest caz este recomandabilă începerea pregătirilor cât mai din timp, chiar dacă la raportările din primele șase luni ale anului 2023 se va aplica o perioadă de grație.
Micii contribuabili au fost lăsați pentru a treia etapă a calendarului, aceștia urmând să fie obligați să raporteze fișierul SAF-T începând din 2025, de asemenea cu o perioadă de grație de șase luni.
Informații mai multe despre implementarea SAF-T în România puteți afla din
secțiunea noastră specială.
Citește și:
Comentarii articol (0)