Declarația 212 este folosită atât la definitivarea veniturilor din 2022 și a taxelor aferente (impozit pe venit și, unde este cazul, contribuțiile sociale pentru pensii și sănătate), cât și la estimarea veniturilor din 2023 și a taxelor aferente. Formularul se depune în 2023 la termenul din 25 mai.
Important! Noul regim fiscal pentru persoanele fizice care obțin venituri independente, stabilit prin OG 16/2022, se aplică efectiv începând cu veniturile din 2023. Asta înseamnă, în primul rând, că efectele se văd în practică abia în 2024. În al doilea rând, asta înseamnă că declarația unică ce este completată în mai 2023 are la bază atât regulile regimului vechi (pentru definitivarea situației pe 2022), cât și regulile regimului nou (pentru estimarea situației pe 2023, pentru care taxele se vor plăti în 2024).
Conform referatului de aprobare ce a însoțit Ordinul 2.541/2022 în forma sa de proiect, schimbările principale față de forma anterioară a declarației unice sunt:
- introducerea la capitolul I, secțiunea 2 din formular a unei subsecțiuni noi (subsecțiunea 3), care se completează de persoanele fizice care obţin din străinătate venituri din pensii pentru care se datorează contribuţia la sănătate;
- eliminarea de la capitolul I a secțiunii referitoare la stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili pentru indemnizațiile prevăzute de OUG 30/2020;
- introducerea la capitolul I a unei secțiuni distincte pentru stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili pentru indemnizațiile prevăzute de OUG 2/2022;
- actualizarea secțiunii „Sumarul obligaţiilor privind impozitul pe venitul realizat şi contribuţiile sociale datorate, stabilite prin declarația curentă”, de la capitolul I din formular, care devine secțiunea 8, prin introducerea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit OUG 2/2022, precum și eliminarea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit OUG 30/2020;
- introducerea la capitolul II, secțiunea 1, subsecțiunea 1, lit. B, rândul 3 a indicatorului „Venit anual impozabil”, care se completează de contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor;
- introducerea la capitolul II, secțiunea 2 din formular, la subsecțiunea 1 și la subsecțiunea 2, a unor câmpuri pentru stabilirea și declararea contribuțiilor la pensii și la sănătate datorate de contribuabili, în funcție de încadrarea în plafonul minim anual, potrivit legii;
- actualizarea în mod corespunzător a instrucțiunilor pentru completarea declarației unice.
- modul de stabilire a bazei de calcul pentru impozitul pe venitul din cedarea folosinței bunurilor a fost modificat în sensul în care, începând cu 1 ianuarie 2023, venitul brut reprezintă venitul anual impozabil;
- reglementarea unor obligaţii fiscale pentru persoanele fizice care obţin din străinătate venituri din pensii pentru care se datorează contribuţia la sănătate (pentru partea ce depăşeşte suma lunară de 4.000 lei);
- modificarea bazei anuale de calcul pentru contribuţia la pensii în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente, venituri și/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, a căror valoare cumulată este cel puţin egală cu 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice (capitolul II - date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate), după cum urmează: baza anuală de calcul pentru contribuția la pensii o reprezintă venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decât:
- nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute și 24 salarii minime brute pe ţară;
- nivelul de 24 salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 salarii minime brute pe ţară;
- modificarea bazei anuale de calcul pentru contribuţia la sănătate în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din asocierea cu o persoană juridică, venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, venituri din investiţii și venituri din alte surse, din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, a căror valoare cumulată este cel puţin egală cu șase salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice (capitolul II - date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate), astfel: baza anuală de calcul pentru contribuția la sănătate o reprezintă:
- nivelul a șase salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între șase minime brute și 12 salarii minime brute pe ţară;
- nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 minime brute și 24 salarii minime brute pe ţară;
- nivelul de 24 salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 salarii minime brute pe ţară;
- prin OUG 2/2022 s-a reglementat acordarea unor indemnizaţii lunare pentru profesionişti şi persoanele fizice care obţin venituri exclusiv din drepturile de autor şi drepturile conexe. Pentru aceste venituri, contribuabilii datorează impozit pe venit și contribuțiile la pensii și sănătate. Obligaţiile fiscale se stabilesc de către contribuabili şi se declară prin declaraţia unică până la termenul anual al anului următor încasării indemnizațiilor.
În altă ordine de idei, este bine de știut că, recent, procedura ce permite ANAF să stabilească din oficiu taxele ce trebuie plătite de persoanele care au încasat indemnizații de pandemie, dar care nu le-au declarat, a fost extinsă pentru a acoperi toate indemnizațiile de acest gen care au fost acordate de stat. Astfel, începând cu veniturile aferente anului 2021, ANAF folosește această procedură unică nouă pentru a emite decizii de impunere din oficiu pentru persoanele care, deși au încasat indemnizații de pandemie, au evitat declararea lor în declarația unică și plata taxelor aferente.
Declararea indemnizațiilor de pandemie încasate în 2021 și a taxelor aferente trebuia făcută, prin declarația unică, până la 25 mai 2022, iar a celor încasate în 2022 trebuie făcută până la 25 mai 2023. Aceleași date reprezintă și termenele de plată a taxelor.