Noua formă a declarației 212 este folosită de persoanele fizice pentru definitivarea taxelor pe veniturile realizate în 2023, dar și pentru estimarea taxelor pe veniturile estimate în 2024. Noutățile aduse de actul normativ vin ca urmare a apariției următoarelor acte: OG 16/2022, Legea 142/2022, Legea 296/2023, OUG 115/2023 și Legea 412/2023.
Așa cum reiese din referatul de aprobare ce a însoțit ordinul ANAF în forma sa de proiect, inițiatorii spun că principalele schimbări față de forma din 2023 a formularului sunt următoarele:
- la Capitolul I (Date privind impozitul pe veniturile realizate și contribuțiile sociale datorate):
- introducerea la secțiunea 2 (Date privind veniturile realizate din străinătate) subsecțiunea 1 (Date privind impozitul pe veniturile realizate din străinătate) a unor rubrici referitoare la perioada de deținere a proprietăților imobiliare (deţinute o perioadă de până la trei ani inclusiv sau deţinute o perioadă mai mare de trei ani);
- eliminarea de la secțiunea 2 (Date privind veniturile realizate din străinătate) a subsecțiunii 3 (Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care obțin din străinătate venituri din pensii), referitoare la stabilirea și declararea contribuției de sănătate datorate de persoanele fizice care obţin din străinătate venituri din pensii (în conformitate cu Decizia Curții Constituționale 650/2022);
- introducerea la secțiunea 3 (Date privind contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorate) subsecțiunea 1 (Date privind contribuţia de asigurări sociale datorată) și subsecțiunea 2 (Date privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată) a unor câmpuri pentru stabilirea și declararea contribuțiilor de asigurări sociale, respectiv contribuțiilor de sănătate datorate de contribuabili, în funcție de încadrarea în plafonul minim anual, potrivit legii;
- eliminarea secțiunii referitoare la stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili pentru indemnizațiile prevăzute de OUG 111/2021, ca urmare a încetării aplicabilității dispozițiilor acesteia;
- eliminarea secțiunii referitoare la stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili, pentru indemnizațiile prevăzute de OUG 2/2022, ca urmare a încetării aplicabilității dispozițiilor acesteia;
- modificarea secțiunii „Sumarul obligaţiilor privind impozitul pe venitul realizat şi contribuţiile sociale datorate, stabilite prin declarația curentă”, care devine secțiunea 6, prin:
- eliminarea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit OUG 2/2022, precum și eliminarea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit OUG 111/2021;
- introducerea unor câmpuri privind contribuțiile sociale reținute la sursă de plătitorul de venit, potrivit legii, care reprezintă plată anticipată în contul contribuției anuale datorate de contribuabil;
- introducerea unor câmpuri privind diferențele de contribuții sociale stabilite în plus/minus, după caz, ca urmare a regularizării sumelor reprezentând plată anticipată cu contribuția anuală datorată;
- la Capitolul II (Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate):
- eliminarea de la secțiunea 1 (Date privind impozitul pe veniturile estimate din România), subsecțiunea 1 (Date privind impozitul pe veniturile estimate din România, impuse în sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli) lit. A (Date privind activitatea desfășurată), pct. 1 (Categoria de venit) a indicatorilor „cedarea folosinței bunurilor (altele decât cele de la pct.1.3.2.)” și „cedarea folosinței bunurilor calificată în categoria venituri din activități independente”;
- introducerea la secțiunea 2 (Date privind contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate estimate) subsecțiunea 2 (Date privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate estimată) a unor câmpuri disticte pentru stabilirea și declararea contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate datorate de contribuabilii care realizează venituri din activități independente, în funcție de venitul estimat pentru anul fiscal de impunere, potrivit legii;
- actualizarea în mod corespunzător a instrucțiunilor de completare a declarației unice.
De ce apar aceste modificări
Inițiatorii ordinului ANAF explică faptul că apariția legilor și ordonanțelor menționate mai sus are ca efect modificarea obligațiilor fiscale ale persoanelor fizice care obțin venituri independente. Mai precis, vorbim de următoarele noutăți:
În ceea ce privește veniturile realizate:
1. Modul de stabilire a bazei de calcul a impozitului pe venitul din cedarea folosinței bunurilor, în sensul în care, în anul 2023, venitul brut reprezintă venit anual impozabil.
2. Modalitatea de stabilire a impozitului pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, începând cu anul 2023. La transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacţiei prin aplicarea unei cote de impunere (1% sau 3%) în funcție de perioada de deținere a proprietăților imobiliare (deţinute o perioadă de până la trei ani inclusiv sau deţinute o perioadă mai mare de trei ani).
3. Modalitatea de stabilire a impozitului pe veniturile sub forma câștigurilor din transferul titlurilor de valoare și instrumente financiare derivate, precum și din transferul aurului de investiții, începând cu anul 2023. Veniturile sub forma câştigurilor din transferul titlurilor de valoare şi din operaţiuni cu instrumente financiare derivate, pentru transferuri/operaţiuni efectuate prin entităţile prevăzute la art. 96^1 alin. 1 din Codul fiscal, se impun prin reţinere la sursă, impozitul fiind final. Astfel, obligația depunerii declarației unice se menține doar pentru persoanele fizice care, în anul de raportare, au realizat câştiguri/pierderi din transferul titlurilor de valoare şi orice alte operaţiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate care nu au fost efectuate prin entitățile prevăzute la art. 96^1 alin. 1 din Codul fiscal, precum şi din transferul aurului de investiţii.
4. Modificarea prevederilor privind stabilirea și definitivarea obligațiilor fiscale anuale reprezentând contribuția de asigurări sociale și contribuția de sănătate, datorate de persoanele fizice ca urmare a introducerii noilor plafoane în funcție de care se calculează contribuțiile sociale, respectiv de șase, 12 sau 24 salarii minime brute pe ţară, după caz, în funcție de nivelul veniturilor realizate în anul fiscal 2023. De asemenea, a fost reglementată obligația depunerii declarației unice de către contribuabilii prevăzuți la art. LXI alin. 2 și 3 din OUG 115/2023, respectiv:
- persoanele fizice care în cursul anului 2023 au realizat venituri din activităţi independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din cedarea folosinţei bunurilor, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură pentru care la determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale/contribuției de sănătate, după caz, la depunerea declaraţiei unice estimative au utilizat un alt nivel al salariului minim garantat în plată decât cel de 3.000 lei (HG 1.447/2022);
- persoanele fizice care au realizat în cursul anului 2023 venituri din drepturi de proprietate intelectuală, în baza contractelor de activitate sportivă, din arendă, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II sau III din Codul fiscal, pentru care impozitul se reţine la sursă de plătitorii de venituri, în situația în care, la verificarea încadrării venitului în plafoanele anuale, precum şi la determinarea bazei anuale de calcul a contribuţiei de asigurări sociale/contribuţiei de sănătate, după caz, plătitorul a utilizat un alt nivel al salariului minim brut pe ţară decât cel de 3.000 lei.
1. Modul de stabilire a bazei de impunere și a impozitului pe veniturile din cedarea folosinței bunurilor, începând cu anul fiscal 2024. Astfel, în cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, venitul net anual se stabilește prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut. Veniturile din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă se impun prin reținere la sursă, impozitul fiind final. Totodată, au fost abrogate dispozițiile potrivit cărora veniturile realizate din derularea unui număr mai mare de cinci contracte de închiriere sunt calificate ca venituri din activități independente. De asemenea, a fost eliminată opțiunea de determinare a venitului net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
2. Începând cu anul fiscal 2024, potrivit Legii 412/2023, veniturile realizate de persoanele fizice ca urmare a desfășurării activității ca punct gastronomic local reprezintă venituri din activități independente pentru care venitul net anual se determină pe baza normelor de venit, conform prevederilor Codului fiscal.
3. Modificarea prevederilor privind stabilirea și declararea contribuției de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează venituri din activități independente din una sau mai multe surse, începând cu anul fiscal 2024. În cazul veniturilor din activități independente, contribuția de sănătate datorată se stabilește la o bază de calcul egală cu suma venitului estimat a se realiza pentru anul fiscal de impunere sau norma anuală de venit, respectiv norma anuală de venit ajustată, după caz, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egală cu nivelul de 60 salarii minime brute pe ţară în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice (capitolul II), respectiv 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează contribuţia.
Notă: Taxele datorate de persoanele fizice pentru veniturile independente sunt impozitul pe venit (cotă: 10%) și, după caz, contribuțiile la sănătate (cotă: 10%) și pensii (cotă: 25%).