Persoanele fizice obișnuite scapă de obligația de a avea cont în Spațiul Privat Virtual (SPV) al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a confirmat instituția la solicitarea redacției noastre. De la 1 martie 2022, relaționarea cu unitățile din cadrul ANAF se va face exclusiv online, în esență, în cazul firmelor, profesioniștilor, PFA-urilor și titularilor de întreprinderi individuale ori familiale.
Din moment ce era neclar dacă
obligativitatea de a avea un cont în SPV se aplică, de la 1 martie 2022, inclusiv
persoanelor fizice obișnuite, am cerut un punct de vedere oficial de la ANAF. Iar răspunsul, pe scurt, este nu. Asta înseamnă că persoanele fizice obișnuite vor putea relaționa cu Fiscul, în continuare, și prin documente tipărite.
„Întrucât obligația legală menționată nu vizează persoanele fizice care nu desfășoară o profesie liberală sau nu exercită o activitate economică în mod independent, acestea pot interacționa cu ANAF prin documente tipărite și după data de 1 martie 2022. Menționăm, totuși, că ANAF încurajează și persoanele fizice care nu sunt vizate de obligația de mai sus să utilizeze mijloacele de comunicare la distanță la transmiterea cererilor către organul fiscal, prin înregistrarea în SPV”, a clarificat, la solicitarea avocatnet.ro,
Sabina Zereș, Șeful Serviciului de comunicare, relații publice și mass media din cadrul ANAF. Informația ne-a fost confirmată, de asemenea, de specialiștii EY România.
Așa cum s-a stabilit încă de anul trecut prin
OG 11/2021, relația firmelor și anumitor persoane fizice cu Fiscul se va derula exclusiv online, prin intermediul contului obligatoriu în SPV. În același timp,
documentele tipărite nu vor mai fi primite de autorități de la aceștia, actul normativ stabilind clar că
„nu vor fi luate în considerare”.
Obligația aplicabilă din martie 2022 vizează, mai exact, persoanele juridice, asocierile și alte entități fără personalitate juridică, precum și persoanele fizice care desfășoară profesii liberale sau exercită o activitate economică în mod independent (ca PFA, întreprindere individuală sau întreprindere familială).
Automat, asta înseamnă că
anumite persoane fizice vor fi obligate să transmită numai online declarația unică (formularul 212) începând cu data de 1 martie 2022, din moment ce pentru ele va dispărea posibilitatea depunerii în format tipărit. Evident, persoanele fizice obișnuite vor putea depune mai departe și offline declarația unică (în anumite situații) sau alte documente.
De exemplu, persoanele obișnuite pot depune declarația unică pentru
a se asigura opțional în sistemul public de sănătate, în situația în care nu obțin venituri, dar au alte resurse financiare pentru a-și plăti contribuția la sănătate.
Altă situație în care se poate depune o declarație în format tipărit la Fisc este atunci când, prin formularul 230, salariații sau pensionarii
redirecționează o parte din impozitul pe venit către un ONG sau o biserică.
În fine, tot în format tipărit se mai pot depune
chestionarele pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanelor fizice - fie la plecarea din România, fie la sosirea în România.
Comentarii articol (1)