În perioada 15 februarie - 30 iunie 2023, întreprinderile mici și mijlocii (IMM) pot cere un ajutor de minimis, de până la 100.000 de euro, pentru a-și digitaliza activitatea proprie. În acest context, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a pus la dispoziție un document în care a răspuns la câteva zeci de întrebări venite din partea mediului de afaceri.
Granturile pentru digitalizarea IMM-urilor sunt prevăzute de Ordinul MIPE 3.185/2022, fiind vorba de o schemă de ajutor finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență pentru care înscrierile se derulează online.
În esență, ajutorul de minimis de cel puțin 20.000 de euro poate acoperi cel mult 90% din cheltuielile eligibile ale IMM-urilor, restul de 10% fiind cofinanțare. Astfel, microîntreprinderile pot obține maximum 30.000 de euro, întreprinderile mici pot obține maximum 50.000 de euro și întreprinderile mijlocii pot obține maximum 100.000 de euro.
Iată, în continuare, doar câteva dintre lămuririle oferite de MIPE firmelor care vor să acceseze ajutorul de minimis.1. Întrebare: Apelul de proiecte este pe principiul primul venit, primul servit sau este bazat pe punctaj?
Răspunsul MIPE: Apelul este competitiv, pe baza punctajului, și rămâne deschis până la 30 iunie 2023, ora 24:00.
2. Întrebare: Poate beneficia de finanțare o întreprindere care are autorizate mai multe coduri CAEN în sectoare/domenii eligibile, respectiv în sectoare/domenii neeligibile?
Răspunsul MIPE: De principiu, un solicitant care își desfășoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât și în sectoare/domenii neeligibile poate beneficia de finanțare pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități. Documentele contabile privind separarea activităților se vor prezenta atât la cererile de transfer, cât și în fiecare an din perioada de durabilitate, urmând a fi transmise împreună cu raportul de durabilitate anual.
3. Întrebare: De la ce dată poate fi autorizat codul CAEN pe care se aplică pentru finanțare?
Răspunsul MIPE: Activitatea pentru care se solicită finanțare trebuie să fie aferentă unui cod CAEN autorizat la data de 31 decembrie 2021.
4. Întrebare: Pentru câte locații de implementare poate solicita finanțare un IMM? Codul CAEN trebuie să fie autorizat la fiecare locație sau doar pe întreprindere?
Răspunsul MIPE: Activitatea pentru care se solicită finanțare trebuie să fie aferentă unui cod CAEN autorizat la data de 31 decembrie 2021. Proiectul se poate implementa în una sau mai multe locații de implementare, aflate în aceeași regiune de dezvoltare. În etapa de contractare, beneficiarii vor face dovada autorizării codului CAEN la locația de implementare. O întreprindere poate depune un singur proiect în cadrul acestui apel.
5. Întrebare: Condiția de eligibilitate a solicitantului că acesta nu a avut activitatea întreruptă sau suspendată în anul 2022 se referă la codul CAEN pe care se solicită finanțarea sau se referă la întreaga activitate a solicitantului?
Răspunsul MIPE: Condiția de eligibilitate a solicitantului că acesta nu a avut activitatea întreruptă sau suspendată în anul 2022 se referă la întreaga activitate a întreprinderii.
6. Întrebare: Întreprinderile aflate în dificultate sunt eligibile?
Răspunsul MIPE: Nu sunt eligibile întreprinderile aflate în dificultate.
7. Întrebare: Verificarea încadrării întreprinderilor în categoria întreprinderilor în dificultate se realizează prin raportare la datele financiare aferente anului fiscal 2021?
Răspunsul MIPE: Anul de referință este 2022. Anul de referință 2022, pentru verificarea încadrării întreprinderilor în categoria întreprinderilor în dificultate, se va prelua în toate formularele/anexele specifice apelului.
8. Întrebare: Un ONG poate fi încadrat în categoria IMM-urilor și poate fi eligibil pentru a primi finanțare în cadrul acestui apel?
Răspunsul MIPE: Acest apel nu vizează ONG-urile.
9. Întrebare: Activitățile de audit financiar și de mediu sunt obligatorii în cadrul apelului de proiecte?
Răspunsul MIPE: Auditul se efectuează în situațiile specificate în ghidul solicitantului. Activitățile de audit financiar și de mediu nu sunt obligatorii în cadrul apelului de proiecte.
10. Întrebare: Activitatea de consultanță pentru scrierea și implementarea proiectului este un cost eligibil în cadrul proiectului?
Răspunsul MIPE: Serviciile de consultanță pentru înscrierea la program nu reprezintă cheltuieli eligibile în cadrul apelului de proiecte. Sunt eligibile cheltuielile cu servicii de consiliere/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care are nevoie IMM-ul, cu condiția ca soluțiile tehnice identificate și descrise în documentația tehnică realizată să facă obiectul investițiilor din cadrul proiectului aferent cererii de finanțare.
11. Întrebare: Este obligatoriu de întocmit și depus o analiză de nevoi de digitalizare, împreună cu planul de afaceri?
Răspunsul MIPE: Analiza de nevoie va fi descrisă în planul de afaceri, anexă ce va fi depusă împreună cu cererea de finanțare.
12. Întrebare: Societatea care va presta aceste servicii de consultanță trebuie să aibă ca domeniu principal de activitate „Consultanță în tehnologia informației” (CAEN 6202) sau poate avea acest domeniu de activitate secundar, autorizat la Registrul Comerțului?
Răspunsul MIPE: Nu există condiția ca aceste servicii să fie prestate de firme care au domeniul principal de activitate „Consultanță în tehnologia informației” (CAEN 6202). Aceste servicii pot fi prestate de firme care au domeniul de activitate secundar (CAEN 6202), autorizat la Registrul Comerțului.
13. Întrebare: Dacă o companie deţine deja un sistem CRM (customer relationship management) la momentul depunerii proiectului, iar prin intermediul finanţării doreşte o dezvoltare suplimentară a sistemului CRM, este acest lucru posibil din bugetul proiectului?
Răspunsul MIPE: Dacă întreprinderea solicitantă utilizează CRM la momentul depunerii cererii de finanțare, aceasta poate să propună prin cererea de finanțare ca indicator suplimentar de rezultat criteriul întreprindere care utilizează CRM și să prevadă în bugetul proiectului cheltuielile eligibile și/sau neeligibile necesare implementării unui nou sistem CRM (cu performanțe superioare celui existent) sau integrarea unor module noi la nivelul CRM existent, în măsura în care face dovada îmbunătățirii indicatorului și menținerii acestuia pe toată durata de durabilitate a proiectului.
14. Întrebare: Pentru a fundamenta bugetul proiectului, se acceptă și print screen-uri de pe site-uri specializate care comercializează echipamente specifice digitalizării? Sau sunt acceptate doar oferte personalizate?
Răspunsul MIPE: Sunt acceptate atât print screen-uri, cât și oferte personalizate, în funcție de tipul și complexitatea produsului/serviciului ce se dorește a se achiziționa.
15. Întrebare: Cine poate să facă instruirea angajaților pentru echipamentele IT achiziționate? Poate fi cineva din interiorul firmei sau trebuie să fie o persoană calificată pentru asta? Poate fi făcută instruirea și de furnizorul de produse/servicii TIC?
Răspunsul MIPE: Instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC și a persoanelor responsabile cu conducerea și controlul întreprinderii, care să aibă rolul de a-i ajuta pe aceștia să conștientizeze rolul digitalizării în creșterea unei întreprinderi, vor fi cursuri de competențe digitale acreditate de Autoritatea Națională pentru Calificări sau/și cu recunoaștere națională/internațională etc.
Notă: Întrebările și răspunsurile au fost prelucrate de noi pentru a fi mai ușor de urmărit și înțeles. Documentul cu toate întrebările și răspunsurile poate fi consultat integral aici.
Comentarii articol (0)