Organismele profesionale la care se referă UPLR sunt cele ale consultanților fiscali, auditorilor financiari, contabililor și evaluatorilor, care reprezintă, în relația cu MF și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), majoritatea contribuabililor din România. Ca urmare, atât profesioniștii, cât și contribuabilii au probleme tot mai mari în ceea ce privește conformarea la declarare și plată. Asta în condițiile în care lucrurile oricum nu stăteau prea bine, din moment ce este nevoie periodic de amnistii fiscale.
„În acest context dat, suntem convinși că un element esențial pentru a putea crește conformarea voluntară a contribuabililor îl reprezintă transparentizarea și conlucrarea administrației fiscale din România cu aceste organisme profesionale, care, practic, prin dispersia lor națională și conexiunea directă și permanentă cu contribuabilii, reprezintă interfața reală între stat și contribuabili. În țările din Uniunea Europeană (și nu numai) în care se înregistrează un înalt grad de conformare la plată și de colectare a impozitelor și taxelor, administrația fiscală, pe lângă faptul că performează în activitatea de îndrumare și asistență directă, a construit și dezvoltat, de multă vreme, o relație de colaborare și chiar de parteneriat cu aceste categorii de profesioniști în domenii reglementate sau de utilitate publică, întrucât a înțeles că aceștia au o incidență generală și imediată asupra contribuabililor, care poate fi valorificată și în interesul public al statului. (...)
Considerăm că sunt inadmisibil de multe asemenea situații-limită pentru economie și/sau cetățeni, în care singura soluție posibilă a devenit o lege de amnistie fiscală, într-o perioadă relativ scurtă de timp, de zece-cincisprezece ani, generate în fond de slaba calitate a exercitării efective a funcției de asistență și îndrumare. În aceste condiții, în care este evident că în privința asistenței și îndrumării ne aflăm de multă vreme într-o stare de fapt inacceptabilă pentru economia națională și pentru contribuabili, stare pe care putem doar să o recunoaștem sau nu, apreciem nu doar oportună, ci absolut necesară o schimbare radicală în abordarea acestei importante funcții a administrației fiscale”, atenționează reprezentanții profesioniștilor.
Concret, s-au identificat două mari probleme la procedura actuală de îndrumare fiscală, ce se aplică din toamna anului 2021:
- MF nu mai colaborează direct cu profesioniștii pentru înțelegerea și aplicarea corectă a legislației fiscal-contabile. Este explicat că s-a rupt, efectiv, colaborarea dintre Departamentul de legislație fiscală, procedurală și contabilă din cadrul MF și organismele profesionale reglementate de profil. Problemele generale de interpretare și aplicare a legislației, ce sunt adresate de profesioniști, sunt trimise direct către administrațiile teritoriale ale finanțelor publice, fără ca acel departament din MF să mai formuleze opinii asupra lor. Însă structurile teritoriale nu pot da răspunsuri la solicitări tocmai pentru că vorbim de spețe generale, invocând chiar regulile Ordinului MF 1.233/2021;
- MF nu mai colaborează direct nici cu contribuabilii și structurile teritoriale ale ANAF. Din nou, se face referire la o rupere a legăturii între Departamentul de legislație fiscală, procedurală și contabilă din cadrul MF, pe de o parte, și contribuabili și structurile teritoriale ale ANAF, pe de altă parte. Practic, solicitările pentru clarificarea interpretării și aplicării legislației fiscal-contabile care ajung la MF sunt redirecționate către Fisc fără ca departamentul special al ministerului să emită opinii asupra lor.
Prin urmare, s-a propus ministerului următorul plan de reformare în două etape:
- În primă fază, să se reia colaborarea directă a MF cu organismele profesioniștilor (în cursul anului 2023). Pe scurt, este lămurit că toată munca de inventariere a problemelor fiscal-contabile identificate pe piață ar fi făcută de către reprezentanții corpurilor profesionale, care le-ar semnala apoi către MF, oferind, totodată, și posibile soluții. Soluțiile aprobate de către autorități vor fi diseminate apoi printre membrii organismelor și, automat, către contribuabili;
- În a doua fază, profesioniștii celor patru mari organizații să poată cere personal clarificări generale de la structurile ANAF (în cursul anului 2024), de care să beneficieze ulterior clienții lor contribuabili. Dacă vor exista neclarități nesoluționate, acestea vor fi redirecționate către reprezentanții corpurilor profesionale, care apoi ar s-ar adresa MF.