Legea nr. 222/2023 pentru modificarea și completarea Legii societăților nr. 31/1990, precum și a Legii nr. 265/2022 privind registrul comerțului în discuție a fost publicată azi în Monitorul Oficial și urmează să transpună, din 23 iulie, Directiva (UE) 2019/2121 (numită și „Directiva Mobilitate”) în ceea ce privește schimbările aduse la transformările, fuziunile și divizările transfrontaliere - transpunere care se realizează însă cu întârziere.
În primul rând, legea vizează introducerea a trei noi capitole în Legea societăților - capitolul IV denumit „Fuziunea transfrontalieră”, capitolul V denumit „Transformarea transfrontalieră” și capitolul VI denumit „Divizarea transfrontalieră”. Scopul directivei e să prevadă proceduri specifice și cuprinzătoare pentru transformările, fuziunile și divizările transfrontaliere, să stimuleze mobilitatea transfrontalieră în UE și, în același timp, să ofere părților interesate ale societăților o protecție adecvată, pentru a garanta caracterul echitabil al pieței unice.
În ceea ce privește transformările transfrontaliere, obiectivul directivei e de a reglementa o procedură specifică, structurată pe mai multe niveluri care să asigure un control al legalității transformării transfrontaliere atât în statul membru de plecare, cât și în cel de destinație, pe componente diferite ale procedurii, pe baza tuturor faptelor și informațiilor relevante, fiind urmărit îndeaproape modelul fuziunii transfrontaliere și valorificată jurisprudența.
Ministerul Justiției scria că au fost preluate integral dispozițiile obligatorii din Directiva Mobilitate, însă în mod adaptat cadrului legal existent în materia fuziunilor și divizărilor interne și regulilor generale privind procesul decizional la nivelul societăților pe acțiuni, în comandită pe acțiuni și al societăților cu răspundere limitată (SRL).
În lege sunt prevăzute expres informațiile ce trebuie cuprinse în proiectul operațiunii, dispoziții privind obligația întocmirii raportului destinat asociaților și angajaților, privind conținutul raportului elaborat de către expertul independent (evaluator autorizat ANEVAR) în urma examinării proiectului operațiunii, efectuarea formalităților de publicitate, cerințele legate de aprobarea proiectului de către adunarea generală a asociaților, standardele de protecție a asociaților și a creditorilor, dispoziții referitoare la informarea, consultarea și participarea angajaților, reguli privind controlul prealabil, exercitat ca stat membru de plecare, pentru situația în care societatea care se transformă sau care face obiectul divizării ori al fuziunii transfrontaliere este persoană juridică română, și controlul exercitat ca stat membru de destinație, pentru situația constituirii, ca efect al transformării sau divizării a uneia/mai multor persoane juridice române sau pentru cazul în care societatea absorbantă este persoană juridică română.
Printre altele, legea prevede exceptarea SRL-urilor cu asociat unic implicate într-o operațiune transfrontalieră de la necesitatea evaluării proiectului operațiunii de către un expert independent, posibilitatea de afișare pe pagina de internet a societății a documentelor a căror publicitate este necesară (soluție aplicată deja fuziunilor și divizărilor interne), precum și necesitatea notificării intenției de către asociatul care dorește să își exercite dreptul de retragere, cel mai târziu în cadrul adunării generale, pentru a putea fi informați creditorii, în vederea luării unor decizii în consecință privind posibilitatea de a solicita garanții adecvate, în cazul în care consideră că nu va exista suficient disponibil în societate pentru a le fi satisfăcute creanțele.
De asemenea, noul act normativ mai prevede circumstanțele ce pot genera un conflict de interese între expertul independent și societatea implicată în operațiunea transfrontalieră, iar în cazul în care există îndoieli serioase care indică faptul că operațiunea transfrontalieră se efectuează în scopuri abuzive sau frauduloase, care duc sau își propun să ducă la evaziune sau la eludarea dreptului Uniunii sau a celui intern, sau în scopuri infracționale, a fost prevăzută o procedură de sesizare a instanței competente de către registrator, pentru a se pronunța cu privire la emiterea certificatului prealabil.
Ca urmare a modificărilor propuse, oficiul registrului comerțului va realiza schimbul de documente și informații cu registrele comerțului din statele membre ale UE în cazul operațiunilor de transformare, fuziune și divizare transfrontalieră, de asemenea.