Instituțiile financiare care oferă servicii de plăți în România, precum băncile, emitenții de monedă electronică sau instituțiile de virament poștal, sunt obligate, de la începutul anului 2024, să monitorizeze și să raporteze autorităților fiscale informații despre plățile transfrontaliere procesate și despre destinatarii acestora, în cadrul sistemului european CESOP („Central Electronic System of Payment information” - Sistemul electronic central de informații privind plățile). Procedura inițială, însă, nu permitea înregistrarea în sistem a instituțiilor de plată care activează în România, dar nu sunt înregistrate fiscal în țara noastră. Citește articolul
Punerea la dispoziție a evidențelor despre plățile transfrontaliere către comercianții online, prin declarația 396, trebuie făcută, pentru trimestrul al treilea din 2024, până la 31 octombrie. Este vorba despre raportarea CESOP, care se depune trimestrial începând din acest an. Citește articolul
Fiscaliștii și companiile trebuie să transmită autorităților, prin raportarea DAC6, aranjamentele fiscale transfrontaliere care le permit să evite taxele și impozitele sau să obțină o reducere a acestora. Conform unei comunicări recente a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) către Camera Consultanților Fiscali (CCF), descrierea aranjamentelor trebuie făcută în engleză, din moment ce autoritățile de la noi fac schimb de informații cu autoritățile celorlalte state membre ale UE. Citește articolul
O extindere a regimului de scutire de TVA pentru întreprinderile mici, începând cu prima zi din 2025, este în pregătire la nivelul autorităților fiscale și, teoretic, urmează să fie stabilită până la finalul anului curent. Citește articolul
Punerea la dispoziție a evidențelor despre plățile transfrontaliere către comercianții online, prin declarația 396, trebuie făcută, pentru trimestrul al doilea din 2024, până la 31 iulie. Este vorba despre raportarea CESOP, care se depune trimestrial începând din acest an. Citește articolul
Contribuabilii care se consideră nedreptățiți, în contextul cercetării și pedepsirii penale a fraudelor majore de TVA, pot apela la Curtea Constituțională a României (CCR) și la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), punctează avocații. Aceștia sunt de părere că transpunerea în legislația noastră a directivei europene supranumite „PIF” a fost făcută într-o manieră deficitară, astfel că pot apărea probleme când vine vorba de identificarea și pedepsirea fraudelor majore de TVA. Citește articolul
Prestatorii de servicii de plăți online încep să transmită trimestrial, prin raportarea supranumită CESOP, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), informații despre comercianții online care încasează minimum 26 de plăți transfrontaliere în fiecare trimestru. Așa cum reiese din instrucțiunile formularului stabilit recent de ANAF (D396), informațiile despre comercianții online sunt destul de detaliate, astfel încât identificarea fraudatorilor să fie facilă. Citește articolul
Procedura de punere la dispoziție a evidențelor despre plățile transfrontaliere către comercianții online, care include și modelul declarației necesare (396), a fost oficializată luni de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), cu doar o zi înainte de primul termen de raportare. Este vorba despre o nouă raportare fiscală, supranumită CESOP, care se depune trimestrial începând din 2024. Citește articolul
Raportarea fiscală nou-introdusă în contextul apariției sistemului european CESOP urmează să fie operaționalizată pe repede-nainte, după ce cadrul legal primar abia a fost stabilit prin lege. În acest sens, prestatorii de servicii de plăți online, adică cei obligați să facă raportarea CESOP, trebuie să înceapă rapid analizele interne pentru a vedea dacă sunt vizați de aceasta și, dacă da, să identifice informațiile de care au nevoie. Citește articolul
Autoritățile au introdus o nouă raportare fiscală ce vizează indirect activitatea comercianților online, care se aplică începând cu activitatea din 2024, conform unei legi recent oficializate pentru transpunerea unei directive europene. De această dată, obligația de raportare revine prestatorilor de servicii de plăți online, scopul fiind combaterea fraudelor de TVA. Primul termen este la finalul lunii aprilie, astfel că este așteptată o implementare rapidă a măsurii și specialiștii atrag atenția că e nevoie de o analiză rapidă a situației la nivelul firmelor vizate. Citește articolul