ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: Noua procedură de legitimare a inspectorilor ANAF poate fi de folos uneori companiilor verificate
O procedură specială pentru legitimarea în cadrul inspecțiilor fiscale derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a fost oficializată luni. În acest context, specialiștii spun că procedura, ce a apărut ca urmare a OUG 188/2022, poate fi de folos contribuabililor din două puncte de vedere.
Articolul continuă mai jos
În primul rând,
firmele supuse de ANAF unei inspecții fiscale pot să folosească orice deviere de la noua procedură de legitimare atunci când vine vorba de contestații sau de un litigiu în instanță. Procedura este inclusă în
Ordinul ANAF 1.229/2023, care este în vigoare din 21 august 2023.
„Prezentarea legitimației de serviciu a reprezentat o obligație a organelor fiscale, la începerea inspecției fiscale, inclusiv înainte de publicarea OUG 188/2022. Modificările aduse de OUG 188/2022 în această privință au în vedere aceeași idee de reorganizare a inspecției fiscale, cu punerea accentului pe inspecția fiscală desfășurată la sediul organului fiscal și cu trendul de efectuare la distanță a controlului fiscal. Din această perspectivă, a fost introdusă posibilitatea prezentării legitimației și a ordinului de serviciu prin mijloace video de comunicare la distanță.Nerespectarea acestei obligații a organului fiscal poate fi ridicată de contribuabili ca argument în cadrul contestației administrative și, mai departe, în instanță, din perspectiva încălcării cerințelor de procedură fiscală privind desfășurarea inspecției fiscale și a emiterii actului de inspecție fiscală”, ne-a precizat, acum câteva luni, după apariția procedurii în dezbatere publică,
Silviu Bădescu, Partener la NNDKP Consultanță Fiscală.
În al doilea rând, alt aspect folositor pentru contribuabili este că întâlnirile online între inspectorii fiscali și cei verificați pot fi
înregistrate audio-video, conform procedurii. Astfel, înregistrările pot fi folosite ulterior la contestație sau în instanță (dacă sunt acceptate ca probe), dacă în acest fel contribuabilul vrea să demonstreze eventuale devieri procedurale.
„Ordinul menționat privește în mod specific procedura de prezentare a legitimației și ordinului de serviciu și prevede posibilitatea înregistrării întâlnirii online cu ANAF în care se prezintă aceste documente, în funcție de acceptul contribuabilului. Dacă contribuabilul își dă acceptul, atunci întâlnirea online este înregistrată și arhivată electronic de organele fiscale. În caz contrar, se va întocmi o minută a întâlnirii online (ce va fi semnată electronic).Dacă procedura de înregistrare și arhivare electronică va fi extinsă și aplicată și altor întâlniri online cu ANAF (în funcție de acceptul contribuabilului), acest lucru poate fi util pentru contribuabil în fazele următoare de procedură fiscală. De exemplu, în faza contestației administrative sau în instanță, în măsura în care respectiva înregistrare va fi acceptată ca mijloc de probă prin care contribuabilul poate face dovada susținerii poziției și argumentelor sale în fața organelor de soluționare a contestației sau a instanței de judecată”, a explicat specialistul.
Conform procedurii oficializate de ANAF, înregistrarea audio-video a întâlnirilor cu contribuabilii se face atunci când
inspecția fiscală începe de la distanță. Însă efectuarea înregistrării depinde de acordul contribuabilului. Ulterior, dacă este nevoie, se prevede că înregistrările pot fi puse la dispoziție:
„Dacă contribuabilul/plătitorul își exprimă acordul pentru înregistrarea întâlnirii se va proceda la prezentarea în fața camerei video, pe rând, a legitimațiilor de inspecție ale membrilor echipei, precum și a ordinului de serviciu, prezentare care va dura cel puțin 10 (zece) secunde pentru fiecare document. Înregistrarea întâlnirii va fi salvată de echipa de inspecție fiscală și stocată de către structura din care face parte echipa de inspecție fiscală, astfel încât să poată fi accesată și/sau pusă la dispoziție oricărei persoane interesate și îndreptățite conform legii pentru a vizualiza informațiile în cauză.”Una dintre
schimbările aduse prin OUG 188/2022 este introducerea formală a posibilității ca personalul de control să se legitimeze, de la distanță, la începerea inspecției fiscale, prin apel video. Totodată, pentru a asigura o aplicare unitară a legitimării inspectorilor, s-a prevăzut că ANAF trebuie să dea un ordin special care să acopere toate situațiile ce se pot întâlni în practică - adică recent publicatul Ordin 1.229/2023.
Citește mai mult despre
inspectie fiscala,
controale ANAF,
controale firme,
controale firme 2023,
legitimatie,
legitimatiile de inspectie fiscala,
OUG 188/2022 modificari procedural-fiscale,
inspectori fiscali,
contestatii fiscale,
contestare acte fiscale,
contestare act administrativ fiscal,
actiune in contencios,
contencios administrativ si fiscal,
anulare act administrativ fiscal,
anulare act fiscal,
litigii fiscale
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)