Apare o dată exactă pentru aplicarea normelor metodologice privind venitul minim de incluziune, cât și o procedură de decontare a transportului în cazul celor ce-și finalizează studiile, respectiv urmează cursurile programului educațional „A doua șansă“ într-o altă localitate decât cea de domiciliu, potrivit unei hotărâri publicate azi și prin care se stabilește modificarea și completarea normelor de aplicare a legislației privind acest ajutor de stat.
Astfel, chiar dacă au apărut
de doar câteva luni, normele metodologice de aplicare a prevederilor
Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cuprinse în
HG 1.154/2022, se modifică, conform HG 507/2023, ce a fost publicată chiar azi în Monitorul Oficial, astfel încât să se clarifice anumite aspecte conținute și să se introducă noi reglementări.
În primul rând, se stabilește acum că normele metodologice intră în vigoare pe 1 iunie 2023, nu în 2024, cum era prevăzut inițial, această măsură fiind necesară pentru a asigura luarea măsurilor administrative necesare acordării venitului minim de incluziune începând cu anul viitor.
Această schimbare legată de termenul de aplicare a normelor vine în contextul în care, la începutul lunii martie, s-a stabilit că legislația privind venitul minim de incluziune, mai exact, Legea 196/2016, se aplică din aprilie, dar
ajutoarele sociale actuale rămân valabile până în 2024.
De asemenea, sunt clarificate unele aspecte procedurale în privința modului de stabilire a veniturilor anuale/ periodice. Astfel, este prevăzut că pentru stabilirea venitului net lunar se va calcula media lunară a acestora în raport cu perioada pentru care au fost acordate, în baza celei mai recente declarații fiscale înregistrată la organul fiscal competent.
Apoi, o altă modificare vizează documentele justificative pentru obținerea dreptului la venitul minim de incluziune, putând fi prezentate documente în original, copie legalizată sau copie simplă, în funcție de situația fiecărui beneficiar, atunci când, din motive tehnice, nu pot fi accesate bazele de date cu informațiile necesare verificărilor sau validărilor ori aceste informații nu fac obiectul constituirii unor baze de date.
În plus, apare
procedura de decontare a cheltuielilor legate de transportul persoanelor care urmează cursurile programului educațional ”A doua șansă” la mai mult de cinci kilometri de domiciliu.
Astfel, sumele pentru transportul persoanelor care urmează aceste cursuri se vor deconta trimestrial la solicitarea primarilor către agențiile pentru plăți și inspecție socială.
Totodată, normele metodologice sunt completate cu reglementări ce vizează modalitatea de aplicare a obligației de
participare a beneficiarilor de ajutor la activitățile sezoniere pentru care operatorii economici solicită primarului persoane pentru efectuarea acestora.
Concret, refuzul de a efectua activitățile sezoniere se va înregistra la nivelul beneficiarilor de lucrări, iar lista cu persoanele care nu au efectuat activitățile sezoniere se va comunica primarului de către beneficiarul lucrărilor în ultima zi lucrătoare a fiecărei luni.
Pe baza listei de mai sus, personalul serviciului public de asistență social identifică persoanele care
au refuzat de două ori efectuarea de activități sezoniere, pentru a le retrage dreptul la ajutorul de incluziune.
Comentarii articol (0)