Benzina s-a scumpit cu un leu în 2023. Cum ar putea evolua prețul la pompă în următoarea perioadă
Cel mai ieftin sortiment de benzină se apropie iar de 7 lei pe litru provocând panică în rândul șoferilor, care spun că prețurile carburanților sunt exagerat de mari pentru buzunarele lor. Creșterile la pompă s-ar putea tempera în perioada următoare, susțin economiștii, care sunt de părere că tarifele carburanților sunt influențate de costul barilului de petrol, iar acesta nu a crescut prea mult în ultima perioadă.
După ce la finalul anului trecut prețul benzinei scăzuse sub 6 lei litrul, șoferii văd cu stupoare cum tariful mai are puțin și atinge un nou prag psihologic. Prețul celui mai ieftin sortiment de benzină urcă din nou și se apropie de 7 lei/l. La unele benzinării din Capitală se vinde cu 6,96 bani/l de benzină standard.
Majorarea a fost generată de decizia Arabiei Saudite şi a altor țări din cadrul Organizației Țărilor Exportatoare de Petrol, de a reduce producția de petrol începând cu luna mai. Nu este cazul să ne speriem, ne liniștesc economiștii, care spun că este posibil ca în următoarele zile să asistăm la scăderi de prețuri la pompă.
Majorarea a fost generată de decizia Arabiei Saudite şi a altor țări din cadrul Organizației Țărilor Exportatoare de Petrol, de a reduce producția de petrol începând cu luna mai. Nu este cazul să ne speriem, ne liniștesc economiștii, care spun că este posibil ca în următoarele zile să asistăm la scăderi de prețuri la pompă.
„Având în vedere că în momentul de față prețurile pentru barilul de petrol nu sunt foarte mari, avem doar niște zvonuri, nu m-aș grăbi să fac rezerve. N-aș spune că e cazul să ne panicăm și să spunem clar că vom vedea niște scumpiri în acest domeniu. Este foarte posibil ca în perioada următoare chiar în câteva zile, lucrurile să se liniștească și să revenim la prețuri care să înceapă să scadă din nou”, explică economistul Christian Năsulea, la Digi24.
Modul în care șofăm ne poate ajuta să avem un consum redus de carburanți. „De câte ori mărim viteza și scădem viteza nu facem decât să creștem consumul de carburant. La drum întins pe autostradă, pe drum expres, pe drumuri unde avem porțiuni libere în fața noastră trebuie să mergem cât mai constant, cu accelerări și decelerări cât mai finuțe. Trebuie să știm că orice stil de conducere agresiv sau mai sportiv, cum este denumit nu face altceva decât să crească consumul de carburant”, spune Sorin Ene, expert în conducere defensivă.
BNR estimează că inflația va scădea rapid în următoarele luni
Membrii Consiliului de Administraţie al BNR estimează o accelerare a scăderii ratei anuale a inflaţiei în următoarele luni, în linie cu cea mai recentă prognoză pe termen mediu publicată în Raportul asupra inflaţiei din februarie, conform Minutei şedinţei de politică monetară din 4 aprilie, informează Agerpres.
„În ceea ce priveşte evoluţiile viitoare, membrii Consiliului au arătat că noile date şi evaluări indică o accelerare a descreşterii ratei anuale a inflaţiei în următoarele luni, în linie cu cea mai recentă prognoză pe termen mediu publicată în Raportul asupra inflaţiei din februarie, care anticipa coborârea acesteia la nivelul de o cifră în trimestrul III 2023, iar apoi la 7% în decembrie 2023 şi la 4,2% în decembrie 2024, implicând rămânerea ei uşor deasupra intervalului ţintei la finele orizontului prognozei”, se menţionează în document.
Potrivit BNR, descreşterea ratei anuale a inflaţiei va fi antrenată în continuare de factori pe partea ofertei, mai cu seamă de efecte de bază dezinflaţioniste şi de corecţii descendente ale cotaţiilor unor mărfuri - inclusiv ale ţiţeiului şi materiilor prime agroalimentare, pe fondul detensionării pieţelor en-gros -, precum şi de modificarea de la 1 ianuarie 2023 a caracteristicilor schemelor de plafonare şi compensare a preţurilor la energie.
Influenţele astfel exercitate vor fi resimţite mai ales pe segmentul energiei electrice şi combustibililor, precum şi pe cel al alimentelor procesate într-o oarecare măsură, afectând în consecinţă şi dinamica viitoare a inflaţiei de bază, au evidenţiat mai mulţi membri ai Consiliului.
„Impactul prezumat al noii configuraţii a schemelor de plafonare şi compensare a preţurilor la energie este totuşi dificil de previzionat, iar balanţa riscurilor induse de factorii pe partea ofertei la adresa perspectivei inflaţiei se înclină uşor în sens ascendent în actuala conjunctură, au convenit membrii Consiliului, evocând anunţul recent al ţărilor OPEC privind reducerea livrărilor de ţiţei, precum şi penuria de legume din Europa”, se mai arată în minută.
Totodată, s-a remarcat că din partea poziţiei ciclice a economiei sunt de aşteptat presiuni inflaţioniste mai intense pe orizontul apropiat de timp şi în atenuare mai graduală decât în prognoza precedentă, în condiţiile în care noile evaluări indică o temperare mult mai modestă a creşterii trimestriale a economiei în semestrul I 2023, comparativ cu previziunile anterioare, după un avans peste aşteptări consemnat de PIB şi în trimestrul IV 2022.
Conform sursei citate, evoluţiile fac probabilă o restrângere mai moderată a excedentului de cerere agregată în prima parte a anului curent decât s-a anticipat anterior şi pe o traiectorie mai înaltă. De asemenea, ele implică creşteri anuale încă robuste ale PIB în trimestrele I şi II 2023, însă în decelerare treptată, au arătat membrii Consiliului. „S-a sesizat că indicatorii cu frecvenţă ridicată indică consumul privat drept principal determinant al creşterii anuale a PIB în trimestrul I 2023, dar şi o contribuţie pozitivă adusă de formarea brută de capital fix, în principal pe seama activităţii din construcţii”, se precizează în document.
Cel mai lung tunel din lume construit doar pentru bicicliști și pietoni a fost inaugurat în Norvegia
Un tunel de trei kilometri, în care au acces doar pietonii, alergătorii și bicicliștii a fost construit în Norvegia prin muntele Løvstakken, devenind cel mai lung tunel din lume construit special în acest sens, scrie CNN.
Fyllingsdalstunnelen, așa cum este cunoscut în Norvegia, a fost inaugurat pe 15 aprilie într-o ceremonie care a inclus mai multe activități sportive pentru familii și amatori.
Construcția tunelului, un proiect finanțat de stat, a început în 2019 și a costat echivalentul a 26 de milioane de euro.
Tunelul poate fi traversat în 10 minute pe bicicletă și în 40 de minute la pas. Pentru a rupe monotonia tunelului fără ferestre, constructorii au montat mai multe instalații de artă în interior, precum și lămpi de diferite culori.
În tunel a fost montată și o imitație de cadran solar, chiar dacă soarele nu pătrunde aici, care indică ora și îi ajută pe cei care intră să se orienteze.
Tunelul are două benzi: una de 3,5 metri pentru bicicliști și una de 2,5 metri pentru pietoni și alergători.
"Am montat un covor cauciucat albastru, similar cu cel de pe pistele de atletism. Este mai plăcut să te deplasezi pe el decât pe asfalt", spune Camilla Einarsen Heggernes, purtătoare de cuvânt a constructorului.
Comentarii articol (0)