În același timp, deși Codul muncii a fost completat în mai 2022 și, cel puțin teoretic, orice salariat ar putea să obțină direct datele sale din registrul electronic de evidență a salariaților, acest lucru nu este încă posibil și practic.
Așa cum rezultă din art. 7 din HG nr. 905/2017 avem două ipoteze juridice distincte, cea prevăzută de alin. (8) care se referă la situația în care angajatorul se află în imposibilitatea de a elibera un astfel de document și cea prevăzută de alin. (9) în care salariatul sau fostul salariat solicită acces la datele personale din registru, fără a fi condiționat de imposibilitatea angajatorului sau a fostului angajator.
Dacă ne referim la un fost salariat, acesta se presupune că a primit la încetarea contractului individual de muncă atât o adeverință care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, precum și un extras din registru, potrivit art. 7 alin (5) din HG 905/2017, însă acest lucru nu înseamnă că nu poate solicita și ulterior aceste documente.
În același timp, legiuitorul nu exclude nici situația în care un salariat are nevoie de un astfel de document chiar în timpul executării contratului, angajatorul fiind obligat să-l elibereze, însă uneori salariatul nu dorește (sau nu poate) să se adreseze angajatorului său.
Putem aminti aici două situații posibile, una în care are nevoie de aceste date pentru a participa la un concurs/examen în vederea ocupării unui post la un alt angajator sau chiar să verifice și să se asigure că toate datele din contractul său de muncă sunt înscrise și transmise în mod corespunzător.
Practic discutăm despre cazuri în care salariații nu vor ca angajatorul să afle că au nevoie de un astfel de document și au astfel la dispoziție o variantă alternativă, cea în care solicită direct inspectoratului teritorial aceste informații, dacă sunt dispuși să achite contravaloarea serviciului respectiv.
În același timp, această posibilitate nu-i dă dreptul angajatorului, fără justificare obiectivă, să refuze o astfel de solicitare și/sau să nu elibereze documentele în termenul legal de 15 zile calendaristice, nerespectarea acestei obligații fiind sancționată cu amendă de la 300 de lei la 1.000 de lei.
Aceeași sancțiune este prevăzută și pentru încălcarea obligației de a-i elibera fostului salariat o adeverință care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, precum și un extras din registru.