Pentru a vedea cum stau lucrurile în prezent, avocatnet.ro a vorbit cu doi specialiști de la Taxhouse - Vlad Dimitriu, Director, și Cristian Rădulescu, Partener. Cei de la Taxhouse asistă constant clienții pe parcursul controalelor fiscale și în fazele ulterioare, astfel că am putut afla cum arată în practică reorganizarea ce în teorie suna atât de bine.
1. Cum se derulează soluționarea contestațiilor fiscale de când această activitate a trecut, efectiv, de la ANAF la MF?
Taxhouse: „În primul rând, trebuie menționat faptul că activitatea de soluționare a contestațiilor administrative a revenit în subordinea MF începând cu data de 31 martie 2022. Termenul inițial stabilit prin Legea 295/2020, pentru implementarea acestei măsuri îndelung solicitate de mediul de afaceri, a fost 21 iunie 2021, acest termen fiind, însă, prelungit în mod succesiv printr-o serie de acte normative. În fapt, prin intermediul Legii 295/2020 se reglementa faptul că orice contestație formulată împotriva titlurilor de creanță, precum și împotriva altor acte administrativ-fiscale emise de organul fiscal central (ANAF), va fi soluționată de către o structură specializată de soluționare a contestațiilor din cadrul MF.
La momentul adoptării sale, scopul acestei reorganizări la nivelul administrației fiscale era legat tocmai de importanța activității de soluționare a contestațiilor administrative, activitate care în viziunea Legiuitorului are și un rol regulator, în sensul în care veghează asupra aplicării unitare a legislației fiscale, cu implicații directe asupra colectării impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat, precum și în stabilirea unei relații de încredere între contribuabil și administrația publică. Pentru toate motivele enumerate anterior, Legiuitorul specifica faptul că preluarea activității de soluționare a contestațiilor de către MF trebuie să se desfășoare fără sincope.
Având în vedere termenul relativ recent de la care activitatea de soluționare a contestațiilor administrative a fost preluată efectiv de către MF, în practica noastră nu am identificat un număr reprezentantiv de contestații soluționate de către această structură din cadrul MF, pentru a putea face anumite aprecieri de ordin tehnic privind soluțiile deciziilor de soluționare exprimate de MF.
Cu toate acestea, din punct de vedere practic, nu putem afirma că am observat schimbări majore în activitatea de soluționare a contestațiilor în privința termenelor de soluționare, care în continuare sunt cuprinse între patru și șase luni, a procesului de soluționare în sine și a relației de colaborare dintre organul fiscal și contribuabilul contestatar, precum și a soluțiilor tehnice asupra aspectelor contestate de contribuabili. În plus, în continuare, în activitatea de soluționare a contestațiilor sunt ignorate hotărâri relevante pronunțate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (mai ales în materie de TVA), precum și decizii pronunțate în trecut în spețe similare de către organele de soluționare a contestațiilor administrative sau de către instanțele de judecată naționale.”
2. Ce probleme există la noua procedură de soluționare a contestațiilor fiscale?
Taxhouse: „Analizând procedura reglementată prin intermediul Ordinului MF 1.021/2022, constatăm o serie de aspecte care în continuare lasă loc de interpretări, dintre care amintim:
- contestațiile administrative se depun în continuare la organul fiscal emitent al actului administrativ-fiscal contestat (decizia de impunere), deși, în fapt, organul fiscal responsabil pentru soluționarea contestației este structura specializată din cadrul MF;
- aspectul cel mai sensibil pe care l-am identificat în cadrul procedurii de soluționare a contestațiilor se referă la întocmirea, de către organul fiscal care a efectuat inspecția fiscală și a emis titlul de creanță contestat, a unui referat cu propuneri de soluționare a constației, aspect care, din punctul nostru de vedere, nu poate să demonstreze decât faptul că, în continuare, organele de inspecție fiscală sunt implicate în mod activ și determinant în activitatea de soluționare a contestațiilor.”
Taxhouse: „Bineînțeles că este o mare problemă faptul că, în continuare, organul de inspecție fiscală este implicat în mod activ în soluționarea contestațiilor administrative, acest lucru putând conduce inclusiv la un conflict de interese - întrucât organul de inspecție fiscală nu ar avea niciun interes real în a exprima un punct de vedere contrar celui avut cu ocazia inspecției fiscale. De asemenea, nu este clar în ce măsură organul fiscal de soluționare a contestației trebuie să țină cont de argumentele invocate de organul de inspecție fiscală în cadrul referatului cu propuneri de soluționare a constației și cum vor fi tratate eventualele opinii divergente ale organelor fiscale.”
4. Avantajele preconizate, în teorie, pentru trecerea acestei activități de la ANAF la MF sunt observabile și în practică?
Taxhouse: „Chiar dacă, din punct de vedere teoretic, această măsură este menită să producă avantaje atât pentru contribuabili, cât și pentru organele fiscale, din păcate, din punct de vedere practic, efectele reale ale preluării activității de soluționare a contestațiilor de către MF întârzie să apară. În sensul în care majoritatea covârșitoare a deciziilor de soluționare a contestațiilor au efecte negative asupra contribuabililor, aceștia din urmă fiind, în continuare, nevoiți să își caute dreptatea în fața instanțelor naționale și europene specializate în chestiuni de drept fiscal. Deși am avut și câteva situații de surprize plăcute din partea MF, care a soluționat în mod favorabil, de exemplu, contestația contribuabilului într-o situație de verificare de către o altă echipă de inspecție fiscală, care a menținut în procedura de reverificare aceeași opinie cu cea a echipei inițiale de inspecție fiscală.”
Notă: Măsura discutată în materialul de față este doar una dintre cele introduse în cursul anului 2022 pentru care analizăm acum, „la rece”, efectele identificate de contribuabili în practică după mai multe luni de aplicare.
Comentarii articol (0)