Vehiculele de pe domeniul public ce au inspecția tehnică periodică (ITP) expirată de cel puțin șase luni și nu au o poliță de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) valabilă vor fi considerate abandonate și vor putea fi ridicate rapid de autorități, după cum apare într-un proiect de lege pus miercuri în dezbatere la Senat.
Proiectul legislativ de la Senat, al cărui scop este modificarea
Legii 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale, va redefini noțiunea de
vehicul abandonat.
Astfel, vehicul abandonat va fi considerat
“vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, al cărui proprietar sau deţinător legal este cunoscut, al cărui termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat de 6 luni şi care este neasigurat pentru răspundere civilă pentru caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie”.
Cu alte cuvinte, vehiculele parcate pe domeniul public ce nu au ITP valabil de peste șase luni și nici asigurare RCA valabilă vor fi considerate abandonate.
Acum, legea stabilește că vehicul abandonat poate fi considerat
cel aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale
de cel puțin șase luni, al cărui proprietar sau deținător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice că acesta nu respectă condițiile legale pentru a circula pe drumurile publice.
Pe de altă parte însă, prin noi norme metodologice aplicabile vehiculelor fără stăpân și vehiculelor abandonate,
apărute astă-primăvară, s-a stabilit că aspectele avute în vedere atunci când se apreciază că un vehicul este fără stăpân sau abandonat sunt legate de starea fizică sau situația juridică a vehiculului, inclusiv dacă au sau nu RCA sau ITP valabile.
Așadar, prin modificările propuse acum se urmăreşte modificarea definiţiei vehiculului abandonat, astfel încât autorităţile locale să poată aplica legea mai ușor.
În cazul vehiculelor abandonate, agenții constatatori din aparatul propriu al consiliului local, împuterniciți de primar, precum și agenții de poliție întocmesc procese-verbale de constatare și afișează pe aceste vehicule o somație, prin care solicită ridicarea acestuia de pe domeniul public în termen de 10 zile.
După împlinirea acestui termen, primarul dispune inventarierea, expertizarea,
ridicarea, transportarea și depozitarea autovehiculului și a bunurilor aflate în interiorul acestuia într-un loc special amenajat în acest scop.
În expunerea de motive atașată proiectului se subliniază că
“aplicarea prevederilor prezentei legi va avea ca efect eliberarea spaţiilor aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unei unităţi administrativ-teritoriale, în vederea folosirii acestuia în scopuri utile, descongestionarea trotuarelor localităţilor şi a carosabilului, ocupate în prezent de asemenea vehicule, cu efecte benefice asupra fluidizării traficului, precum şi asupra mediului înconjurător”.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat în Parlament, promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (12)