În primul rând, notarii trebuie să depună lunar formularul, în condițiile în care până acum îl depuneau semestrial. În al doilea rând, în declarație trebuie trecute și numerele cadastrale ale proprietăților imobiliare vândute.
Astfel, dispozițiile din Codul fiscal despre care scriem arată, mai nou, în felul următor:
Notarii publici au obligația să depună lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a avut loc autentificarea actelor privind transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, la organul fiscal teritorial, o declarație informativă privind transferurile de proprietăți imobiliare, cuprinzând cel puțin următoarele elemente pentru fiecare tranzacție:
a) părțile contractante;
Acum, ordinul cu declarația 208 (Ordinul Finanțelor 1.022/2016) a fost actualizat oficial pentru a reflecta noutățile din OUG 115/2023 (este o situație atipică în care ANAF modifică un ordin emis de minister), astfel că notarii îl pot folosi după ce apare și versiunea electronică actualizată la ANAF.
Primul termen lunar este cel din 26 februarie 2024, pentru situația pe ianuarie 2024.
Așa cum scriam mai sus, modificările se aplică transferurilor de proprietăți imobiliare făcute începând cu data de 1 ianuarie 2024.
„Obligațiile declarative ale notarilor publici cu privire la transferurile proprietăților imobiliare efectuate în semestrul II al anului 2023 sunt cele în vigoare la data de 31 decembrie 2023”, este precizat în ordonanță (adică pentru ele se aplică regulile vechi).