De la începutul anului 2024, obligația declarativă pe care o au notarii publici în privința transferurilor de proprietăți imobiliare s-a schimbat în mod semnificativ. Mai precis, declarația 208 trebuie depusă mai des și în aceasta trebuie inclusă o informație nouă. În acest context, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent un ordin pentru implementarea noutăților la formularul amintit. Citește articolul
Firmele de contabilitate, avocații și alte entități raportoare au anumite obligații de cunoaștere a clientelei în temeiul legii privind prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului. Prevederile acestei legi au fost completate de curând cu un set de norme de punere în aplicare, cu referiri inclusiv la măsurile de cunoaștere a clientelei și păstrării documentelor relevanteccare atestă identitatea clienților și faptul că au fost respectate obligațiile de cunoaștere a clientelei. Aceste documente trebuie menținute de către entitățile raportoare pentru o perioadă de cel puțin cinci ani. Altcumva, riscă amenzi ridicate de la Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Citește articolul
Legislația pentru prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului stabilește că entitățile care au obligații în materie trebuie, printre altele, să adopte măsuri de cunoaștere a clienților. Aceste măsuri sunt de mai multe feluri și este important pentru cei care au asemenea obligații să știe ce care sunt potrivite de la caz la caz. Practic, cea mai bună modalitate de stabilire a măsurilor potrivite este prin raportare la gradul de risc existent într-o anumită situație dată. Obligația de cunoaștere a clientelei a fost detaliată recent în normele de aplicare ale legii contra spălării banilor. Citește articolul
Noua lege pentru prevenirea spălării de bani, care a intrat în vigoare recent, menține obligațiile de păstrare a documentelor stabilite de vechiul act normativ din 2002, însă stabilește amenzi mai ridicate pentru cei care nu respectă aceste prevederi și detaliază mai clar ce fel de documente trebuie păstrate de către avocați, notari, contabili și restul entităților ce intră sub incidența reglementării. Mai mult decât atât, este impusă o limită cu privire la perioada totală în care pot fi păstrate documentele impuse - maximum zece ani. Citește articolul
În domeniul prevenției spălării de bani și a finanțării faptelor de terorism, obligația de cunoaștere a clientelei - în sarcina anumitor entități precum bănci, notari, avocați, furnizori de servicii de jocuri de noroc etc. - reprezintă cel mai important element în vederea stopării unor astfel de fapte. Practic, măsurile de cunoaștere a clientelei permit descoperirea sursei unor bani și scopul pentru care sunt folosiți. În acest context, noua lege aplicabilă în domeniu aduce o serie de schimbări în privința acestei obligații: de la creșterea sancțiunilor pentru nerespectarea regulilor privind cunoașterea clientelei, la introducerea unor prevederi referitoare la aplicarea de reglementări sectoriale, noua lege conține o serie de schimbări care ar putea face mai eficientă activitatea de prevenire a spălării banilor și a finanțării terorismului. Citește articolul
Nu doar în interesul propriu se impune cunoașterea clientelei, ci și într-un context mai amplu, cum ar fi cel al prevenirii actelor de spălare de bani și finanțării terorismului. Un ansamblu de obligații deloc nou în legislația română are la bază cunoașterea clientelei prin aplicarea, de la caz la caz, a unor măsuri minime sau mai extinse de cunoaștere a clientelei de către bănci, contabili, avocați, notari, asociații, fundații, agenți imobiliari ș.a. Citește articolul