Regulamentul propus va armoniza în întregime regulile la nivelul UE, eliminând astfel lacunele pe care infractorii le exploatau pentru a legitima fondurile ilicite sau pentru a finanța activități teroriste prin intermediul sistemului financiar. De asemenea, noua directivă va îmbunătăți modul în care sunt organizate sistemele naționale anti-spălarea banilor.
Una dintre schimbările majore aduse de acordul provizoriu dintre Parlament și Consiliu este extinderea listei de entități obligate să aplice diligențele privind tranzacțiile suspecte - noile reguli vizează sectorul cripto, toți furnizorii de servicii privind criptoactivele (CASPs, în engleză) trebuind să verifice informațiile privind clienții și să raporteze orice activitate suspectă atunci când tranzacțiile sunt de la 1.000 de euro în sus.
Pe lista entităților obligate intră și comercianții de bunuri de lux - metale și pietre prețioase, bijuterii, ceasuri și orfevrărie. Vorbim aici și de comercianții de mașini de lux, aeronave și iahturi, precum și de bunuri culturale (opere de artă).
În plus, sectorul fotbalului este acum recunoscut ca prezentând un risc ridicat, fiind adăugate la listă cluburile de fotbal profesionist și agenții acestora.
Regulamentul introduce, de asemenea, un plafon unic la nivelul UE pentru plățile în numerar, limitându-le la maximum 10.000 de euro pentru a îngreuna spălarea banilor. În plus, entitățile obligate vor trebui să identifice și să verifice identitatea persoanelor care efectuează tranzacții ocazionale în numerar între 3.000 și 10.000 de euro.
Acordul provizoriu prevede, de asemenea, măsuri mai stricte de due diligence pentru relațiile transfrontaliere de corespondență bancară pentru furnizorii de servicii de active cripto, precum și măsuri suplimentare de due diligence pentru instituțiile de credit și financiare atunci când relațiile de afaceri ce implică persoane foarte bogate (cu o avere netă mare) presupun gestionarea unor active însemnate.
Un alt aspect important este clarificarea și unificarea regulilor privind beneficiarii reali. Beneficiul real presupune atât aspectul deținerii, cât și pe cel al controlului beneficiarului, iar acordul stabilește un prag de deținere al beneficiarului real la 25% și clarifică regulile aplicabile structurilor de proprietate și control multi-stratificate pentru a preveni ascunderea în spatele mai multor niveluri de proprietate ale companiilor.
Noua directivă privind spălarea banilor
Informațiile transmise către registrele de beneficiari reali vor trebui verificate, iar viitoarea directivă va da posibilitatea celor care dețin registrele să facă verificări la sediile entităților înregistrate, în caz că au îndoieli privind exactitatea informațiilor pe care le-au primit.
Totodată, s-a decis ca presa și oricine prezintă un interes legitim să poată accesa informațiile din aceste registre.
În privința supravegherii, fiecare stat membru va asigura că toate entitățile obligate stabilite pe teritoriul său sunt supuse unei supravegheri adecvate și eficiente de către unul sau mai mulți supervizori, care vor aplica o abordare bazată pe risc.
Pasul următor acordului anunțat între Parlament și Consiliu este ca textele regulamentului și directivei să fie finalizate și prezentate reprezentanților statelor membre în Comitetul Reprezentanților Permanenți și Parlamentului European pentru aprobare. Dacă sunt aprobate, Consiliul și Parlamentul vor trebui să le adopte, urmând apoi să fie publicate în Jurnalul Oficial al UE și să intre în vigoare.
Comentarii articol (0)