Șoferii care vor încălca grav regulile circulației rutiere (de pildă, viteză excesivă sau șofatul sub influența alcoolului) și sunt sancționați într-o țară membră a Uniunii Europene (UE) cu suspendarea, restricționarea sau retragerea permisului auto nu vor mai putea conduce în niciuna dintre țările comunitare, potrivit unui proiect de directivă aflat pe masa legislativului european. Acum, de cele mai multe ori, dacă unui șofer îi este suspendat permisul auto într-o țară europeană, sancțiunea se aplică doar în respectiva țară, nu și în alte țări UE.
Newsletter avocatnet.ro: 10 lucruri de știut astăzi! Primești gratuit, zilnic, în căsuța ta de email, sinteza zilei avocatnet.ro cu cele mai importante noutăți, știri și analize de context.
Prin proiectul de directivă, după cum a transmis recent Parlamentul European, se dorește ca în cazul abaterilor rutiere grave, categorie în care intră viteza excesivă sau conducerea sub influența alcoolului, șoferii să piardă dreptul de a conduce la nivelul întregii Uniuni, nu doar în țara UE în care s-a aplicat sancțiunea.
De aceea, respectiv pentru ca măsura suspendării, restricționării sau retragerii permisului de conducere unui șofer nerezident într-o țară UE să se aplice în toate țările comunitare, proiectul stabilește ca informarea privind sancționarea șoferului să fie transmisă țării care a eliberat respectivul permis auto.
Acum, de principiu, în situația în care un șofer este sancționat într-o țară străină cu suspendarea permisului de conducere, sancțiunea se aplică doar acolo unde a fost încălcată legislația rutieră, nu și în restul țărilor UE.
Totodată, se propune introducerea pe lista abaterilor grave de la regulile circulației rutiere, alături de conducerea sub influența alcoolului sau provocarea unui accident soldat cu decese, și a conducerii fără un permis valabil. Așadar, și în aceste cazuri se va informa țara emitentă a permisului auto de interdicția de a conduce un vehicul.
În plus, eurodeputații au stabilit o limită mai mică de viteză pentru zonele rezidențiale, iar depășirea limitelor de viteză cu peste 30 de km/h poate duce la suspendarea dreptului de a conduce.
Tot acum s-a propus ca termenul pentru informarea reciprocă a țărilor cu privire la deciziile de suspendare a permisului auto (descalificarea șoferului) să fie de zece zile lucrătoare. De asemenea, se propune un termen de 15 zile lucrătoare pentru a decide dacă sancțiunea se aplică în toate țările UE. Decizia finală va trebui să ajungă la șoferul respectiv în cel mult șapte zile lucrătoare.
Parlamentul European și-a încheiat prima lectură a proiectul privind efectul la nivelul UE al anumitor descalificări de conducere și, deoarece Consiliul nu și-a adoptat încă poziția, noul Parlament, care va fi ales în iunie 2024, va continua lucrările la acest proiect.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)