Conform unei precizări a Poliției Române, testarea pozitivă cu aparatele de tip drug test nu atrage automat deschiderea unui dosar penal. Într-o astfel de situație, se face o lucrare preliminară, fără caracter penal, urmând să se aștepte 72 ore rezultatele de la medicină legală. Doar rezultatul pozitiv confirmat de un laborator duce la întocmirea unui dosar penal. Citește articolul
De puțină vreme s-a stabilit că, în cazul în care refuză testul rapid privind consumul de alcool sau droguri ori acesta este pozitiv, șoferilor li se retrage sau reține permisul pe loc și trebuie să meargă la recoltare de probe biologice, urmând să-și recupereze permisul de conducere dacă rezultatele analizelor sunt “curate” sau dacă acestea nu apar în cel mult 72 de ore de la recoltarea probelor. Printr-o hotărâre apărută vineri, Guvernul a stabilit normele privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii consumului de alcool sau droguri, dar și modul în care se restituie permisele retrase sau reținute în astfel de cazuri. Citește articolul
Regulile testării șoferilor la alcool sau droguri au fost modificate acum câteva zile, prin OUG 84/2024, iar șoferii care refuză acum testarea rapidă, efectuată de polițiști, rămân fără permis, chiar dacă sunt de acord să meargă la spital pentru recoltarea de sânge, lucru care nu se întâmpla înainte de apariția ordonanței. Deoarece, din câte se pare, aparatele cu care polițiștii fac testele rapide au rate mari de eroare, iar laboratoarele eliberau greu rezultatele analizelor, mulți șoferi nu erau de acord cu retragerea/ reținerea permisului de conducere până la data primirii rezultatului analizei mostrelor biologice. De aceea, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță apărută luni, modificarea legislației, astfel încât șoferii să-și recapete mai repede dreptul de a conduce în aceste situații. Citește articolul
Șoferii care refuză testarea rapidă pentru verificarea consumului de alcool sau droguri sau care ies pozitivi la acest test trebuie să meargă la recoltare de probe, dar, până la apariția rezultatelor analizelor ori, după cum s-a stabilit recent, timp de 72 de ore de la recoltarea probelor, dacă rezultatele nu apar în acest termen, șoferii nu mai au dreptul de a mai conduce. Cu toate că termenul maxim în care șoferii pot rămâne, pe nedrept, pietoni este unul mic acum, de doar 72 de ore, există totuși situații în care planurile acestora, inclusiv cele de vacanță, pot fi date peste cap de o astfel de testare. Citește articolul
Șoferii care vor încălca grav regulile circulației rutiere (de pildă, viteză excesivă sau șofatul sub influența alcoolului) și sunt sancționați într-o țară membră a Uniunii Europene (UE) cu suspendarea, restricționarea sau retragerea permisului auto nu vor mai putea conduce în niciuna dintre țările comunitare, potrivit unui proiect de directivă aflat pe masa legislativului european. Acum, de cele mai multe ori, dacă unui șofer îi este suspendat permisul auto într-o țară europeană, sancțiunea se aplică doar în respectiva țară, nu și în alte țări UE. Citește articolul
Printr-o lege apărută la începutul anului, a fost stabilit cadrul legal necesar pentru ca deținătorii de permise de conducere să aibă acces permanent la istoricul sancţiunilor rutiere. Mai exact, de la începutul lunii aprilie, șoferii ar fi trebuit să poată verifica online istoricul sancțiunilor rutiere pe site-ul Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR). Platforma este disponibilă începând de joi. Pe de altă parte, în decembrie 2022 a trecut de Senat un proiect ce conține aceeași măsură, dar la care, cel mai probabil, se va renunța. Citește articolul
De-acum, deținătorii unui permis de conducere emis în România pot obține și online istoricul sancțiunilor primite de-a lungul timpului pentru încălcarea regulilor rutiere. Procedura de obținere a istoricului sancțiunilor rutiere e similară celei pentru obținerea certificatului de cazier judiciar. Mai exact, documentul electronic se poate obține gratuit, prin intermediul a două platforme electronice ale autorităților. Citește articolul
O serie de schimbări recente la Regulamentul pentru aplicarea Codului rutier vor da curând șoferilor posibilitatea să afle atât numărul punctelor de penalizare aplicate de polițiști, cât și istoricul altor sancțiuni rutiere primite. Citește articolul
Miercuri a fost oficializată o hotărâre prin care este vizată modificarea și completarea regulamentului de aplicare a Codului rutier. Astfel, regulile privind circulația și dotarea trotinetelor electrice, apărute de peste un an și jumătate, se vor aplica în curând, pietonii ce nu-s atenți la traversarea străzii vor putea fi amendați, iar șoferii vor putea afla tot istoricul sancțiunilor rutiere, nu doar numărul punctelor de penalizare. În plus, vor fi introduse numere de înmatriculare verzi pentru vehiculele nepoluante. Citește articolul
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a tranșat în aprilie, printr-un recurs în interesul legii, o chestiune care nu era unitar privită printre judecători: dacă, atunci când au în față o contestație a unui proces-verbal de contravenție și poliția a dispus și măsura suspendării dreptului de a conduce se pot pronunța asupra proporționalității măsurii suspendării - cu alte cuvinte, dacă pot aprecia că era necesară sau nu ori dacă perioada de suspendare ar trebui să fie mai mică. Decizia ICCJ a apărut vineri în Monitorul Oficial, iar judecătorii au subliniat că legislația nu permite instanței să anuleze aceste măsuri dacă ele au fost dispuse în mod legal. Citește articolul