Introducerea noului sistem de garanție returnare a ambalajelor a generat unele dificultăți în implementare, atât pentru comercianți dar și situații neprevăzute, ori neplăcute, pentru consumatori.
Cum diferențierea între ambalajele SGR și cele care nu sunt acceptate în acest sistem este făcută exclusiv de prezența mărcii SGR, orice alterare a calității grafice a acesteia poate duce la nerecunoașterea ambalajului în cauză ca fiind compatibil cu această modalitate de reciclare, situație pe care am prezentat-o și noi în acest articol.
Prin urmare, am solicitat un punct de vedere al administratorului sistemului de garanție returnare, RetuRo, pentru a afla ce este de făcut în situația în care consumatorii se văd puși în situația de a nu putea returna ambalajele și, în consecință, de a-și recupera garanția aferentă.
Conform RetuRo, ”consumatorii nu au obligația de a spăla ambalajele, ci de a le goli de conținut. Dacă ambalajul nu conține elementele care îi pot stabili apartenența la SGR, acesta nu poate fi colectat la punctele de returnare organizate de comercianți. Producătorii sunt obligați să respecte specificațiile legale de etichetare, disponibile pe site-ul returosgr.ro”.
În ceea ce privește situația în care un client returnează un ambalaj SGR deteriorat, dar care poate fi identificat ca fiind SGR, administratorul sistemului a precizat că ”pe lângă elementele de identificare a apartenenței la SGR (cod de bare și logo), care trebuie să fie vizibile și lizibile, consumatorii au și obligația de a returna ambalajele intacte. Dacă este un punct de returnare dotat cu RVM, există posibilitatea ca automatul de colectare să refuze ambalajul, dacă acesta are o deformare care îi modifică semnificativ dimensiunile sau greutatea”.
Dacă, în ceea ce privește automatele de colectare, lucrurile sunt evidente, nu este la fel de clar ce se întâmplă în situația colectării directe, de către comercianții care nu au astfel de dispozitive. Aceștia pot refuza să accepte ambalaje deteriorate sau care au marcajul SGR cu o lizibilitate compromisă, de teamă că, la rândul lor, vor fi puși în situația de a nu-și putea deconta garanțiile plătite la administratorul sistemului.
Totuși, un astfel de scenariu nu trebuie să se finalizeze cu aruncarea la gunoi a ambalajelor respective și nici, în mod automat, cu pierderea garanției.
Aceasta, pentru că hypermarketurile și marii retaileri desfășoară și alte campanii de reciclare a ambalajelor, în paralel cu așa numita ”Horă a reciclării”, desfășurată sub egida SGR.
Astfel de campanii, existente și anterior introducerii SGR, presupun oferirea unor vouchere valorice în schimbul ambalajelor din sticlă, plastic sau aluminiu și, de multe ori, este oferită aceeași garanție de 50 de bani, ca în cadrul Sistemului de garanție returnare. Singura limitare este legată de faptul că valorificarea respectivelor vouchere nu va putea fi făcută decât în cadrul respectivului lanț de magazine.
Comentarii articol (2)