Aspecte generale despre taxarea veniturilor din alte surse
Potrivit prevederilor art. 114 din Codul fiscal, sunt considerate ca fiind venituri din alte surse orice venituri identificate ca fiind impozabile, care nu se încadrează în categoriile de venituri prevăzute la art. 61 lit. a) - h) din Codul fiscal, respectiv:
- prime de asigurări suportate de o persoană fizică independentă sau de orice altă entitate, în cadrul unei activități pentru o persoană fizică în legătură cu care suportatorul nu are o relație generatoare de venituri din salarii și asimilate salariilor (veniturile, cu excepția celor obținute ca urmare a unor contracte încheiate în baza Codului muncii sau în baza raporturilor de serviciu încheiate în baza Codului administrativ, obținute de către operatorii statistici din activitatea de colectare a datelor de la populație și de la persoanele juridice cuprinse în cercetările statistice efectuate în vederea producerii de statistici oficiale; indemnizațiile pentru limită de vârstă acordate în condițiile Legii 357/2015; indemnizațiile lunare acordate persoanelor care au avut calitatea de șef al statului român, potrivit prevederilor Legii 406/2001; indemnizațiile lunare pentru limită de vârstă acordate persoanelor care au exercitat calitatea de primar, viceprimar, președinte al consiliului județean și vicepreședinte al consiliului județean, potrivit prevederilor Codului administrativ);
- câștiguri primite de la societățile de asigurări, ca urmare a contractului de asigurare încheiat între părți cu ocazia tragerilor de amortizare;
- venituri, sub forma diferențelor de preț pentru anumite bunuri, servicii și alte drepturi, primite de persoanele fizice pensionari, foști salariați, potrivit clauzelor contractului de muncă sau în baza unor legi speciale;
- venituri primite de persoanele fizice reprezentând onorarii din activitatea de arbitraj comercial;
- venituri obținute de persoana fizică în baza contractului de administrare încheiat potrivit prevederilor Codului silvic, cu excepția veniturilor realizate din exploatarea și valorificarea masei lemnoase, definite potrivit legislației în materie, din pădurile pe care contribuabilii le au în proprietate, în volum de maximum 20 mc/an, care sunt neimpozabile;
- veniturile distribuite persoanelor fizice membri ai formelor asociative de proprietate - persoane juridice, prevăzute la art. 26 din Legea 1/2000, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii 169/1997, altele decât veniturile neimpozabile realizate din: exploatarea și valorificarea masei lemnoase, definite potrivit legislației în materie, din pădurile pe care le au în proprietate, în volum de maximum 20 mc/an, pentru fiecare membru asociat și din exploatarea masei lemnoase, definite potrivit legislației în materie, din pădurile pe care le au în proprietate, în volum de maximum 20 mc/an, acordată fiecărui membru asociat;
- veniturile din activități, altele decât cele de producție, comerț, prestări de servicii, profesii liberale și din drepturi de proprietate intelectuală, precum și activități agricole, silvicultură și piscicultură, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II (venituri din activități independente) și cap. VII (venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură) din Codul fiscal;
- bunurile și/sau serviciile primite de un participant la persoana juridică, acordate/furnizate de către persoana juridică în folosul personal al acestuia;
- suma plătită unui participant la o persoană juridică, în folosul personal al acestuia, pentru bunurile sau serviciile achiziționate de la acesta, peste prețul pieței pentru astfel de bunuri ori servicii;
- distribuirea de titluri de participare, efectuată de o persoană juridică unui participant la persoana juridică, drept consecință a deținerii unor titluri de participare la acea persoană juridică, altele decât cele prevăzute la art. 93 alin. (2) lit. f);
- dobânda penalizatoare plătită în condițiile nerespectării termenului de plată a dividendelor distribuite participanților, potrivit prevederilor Legii 31/1990;
- veniturile obținute de către alte persoane decât titularul dreptului de proprietate, fost proprietar sau moștenitorii legali ori testamentari ai acestuia, de la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților ca urmare a valorificării dreptului de creanță dobândit în legătură cu măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România potrivit prevederilor Legii 165/2013, altele decât cele care se încadrează în categoria venituri din activități independente;
- veniturile obținute de cedent ca urmare a cesiunii de creanță, respectiv de cesionar din realizarea venitului din creanțele respective, altele decât cele prevăzute la lit. k1), inclusiv în cazul drepturilor de creanțe salariale obținute în baza unor hotărâri judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărâri judecătorești definitive și executorii, din patrimoniul personal, altele decât cele care se încadrează în categoriile prevăzute la art. 61 lit. a) - h) și art. 62;
- venituri din transferul de monedă virtuală.
Contribuabilii care realizează venituri din alte surse datorează contribuția la sănătate (CASS - 10%) dacă estimează pentru anul curent venituri cumulate de cel puțin șase salarii minime brute pe țară și au obligația să depună la organul fiscal competent formularul 212 (declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice) până la data de 27 mai 2024, aceasta referindu-se atât la situația pe anul anterior, cât și la situația pe anul curent. CASS se calculează de către contribuabili prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei anuale de calcul.
În ceea ce privește veniturile din alte surse obținute din străinătate, persoanele fizice au obligația completării declarației unice - Capitolul I. Date privind veniturile realizate, până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de realizare a venitului, precum și să efectueze calculul și plata impozitului datorat, în cadrul aceluiași termen, cu luarea în considerare a metodei de evitare a dublei impuneri, prevăzută de convenția de evitare a dublei impuneri.
Declaraţia unică se poate depune la organul fiscal competent prin următoarele modalități: prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv prin intermediul serviciului Spaţiul privat virtual, disponibil pe portalul www.anaf.ro, sau prin intermediul serviciului Depunere declarații, disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro, pe baza certificatului digital calificat; în format hârtie, direct la registratura organului fiscal, sau prin poştă, cu confirmare de primire.
Stabilirea CASS pentru veniturile din alte surse obținute în 2023
Conform Codului fiscal, începând cu veniturile aferente anului 2023, pentru veniturile realizate inclusiv din alte surse, contribuabilul datorează CASS dacă estimează pentru anul curent venituri din alte surse a căror valoare cumulată este cel puţin egală cu șase salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice.
Încadrarea în plafonul anual se efectuează prin cumularea veniturilor din alte surse cu venituri din activităţi independente, drepturi de proprietate intelectuală, venituri din asocierea cu o persoană juridică, cedarea folosinţei bunurilor, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, venituri din investiţii, baza anuală de calcul al CASS fiind reprezentată de:
- nivelul a șase salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice, în cazul veniturilor realizate cuprinse între șase şi 12 salarii minime brute pe ţară;
- nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 şi 24 de salarii minime brute pe ţară;
- nivelul de 24 de salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice, în cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe ţară.
Taxarea veniturilor persoanelor fizice din transferul de monede virtuale
Veniturile realizate de persoanele fizice din transferul de monedă virtuală reprezintă venituri impozabile și le sunt aplicabile prevederile Cap. X (venituri din alte surse) din Titlul IV (impozitul pe venit) din Codul fiscal.
Contribuabilii care realizează venituri din transferul de monedă virtuală au obligaţia de a declara aceste venituri prin completarea și depunerea declarației unice - Capitolul I. Date privind veniturile realizate la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, până la data de 25 mai, inclusiv, a anului următor celui de realizare a venitului.
Ca o regulă generală, impozitul pe venit datorat pentru aceste venituri se calculează de către contribuabil prin aplicarea cotei de 10% asupra câștigului realizat, determinat ca diferenţă pozitivă între preţul de vânzare și preţul de achiziţie, inclusiv costurile directe aferente tranzacţiei.
Câștigul sub nivelul de 200 lei/tranzacţie nu se impozitează, cu condiţia ca totalul câștigurilor într-un an fiscal să nu depășească nivelul de 600 lei. Termenul de plată a impozitului pe venit este termenul-limită de depunere a declarației unice.
Pentru aceste venituri din transferul de monedă virtuală, CASS se datorează în aceleași condiţii prevăzute de Codul fiscal ca în cazul veniturilor obținute din alte surse.