Cel mai des întâlnite situații sunt cele în care RVM-urile (automatele de colectare) fie nu recunosc ambalajele, fie capacitatea lor de colectare a fost deja atinsă. Dacă această din urmă situație poate fi remediată relativ ușor, prin punerea la punct a logisticii legate de colectarea ambalajelor de către administratorul SGR (inclusiv prin degrevarea comercianților de obligația de a stoca ambalajele prea mult timp, fapt care pune la grea încercare capacitățile de stocare ale acestora), nu la fel de simplă este ”colaborarea” cu RVM-urile.
În primul rând, trebuie știut faptul că funcționarea lor este condiționată, pe de o parte, de setările acestora și, pe de altă parte, de asigurarea că spațiile lor de depozitare a ambalajelor colectate nu sunt pline.
În ceea ce privește parametrii de funcționare ai acestor aparate, aceștia sunt stabiliți ținând cont de dimensiunile ambalajelor, de materialele din care sunt făcute și de prezența marcajului SGR. Prin urmare, un ambalaj deformat nu va fi, cel mai probabil, recunoscut de către RVM și, prin urmare, nu va fi acceptat.
Aceeași situație va fi întâlnită în cazul în care ambalajul nu a fost golit. Aparatul va constata că greutatea acestuia nu corespunde cu cea presetată și nu va colecta respectivul ambalaj.
Dincolo de condițiile stabilite de prevederile legale ori de rigorile parametrilor tehnici pot apărea și situații inedite, cum a fost aceea constatată de chiar unul dintre colegii noștri.
Încercând să predea spre colectare (la un automat amplasat în incinta unui cunoscut lanț de magazine alimentare) un recipient care se încadra în SGR din toate punctele de vedere, a constatat cu surprindere că RVM-ul a refuzat primirea recipientului, sub motiv că acesta nu ar fi înregistrat în sistem. Surprins, a încercat sa predea același recipient la automatul de colectare amplasat la un alt retailer, în apropierea primului și, de această dată. RVM-ul a acceptat ambalajul fără probleme.
Reprezentatul unuia dintre cei mai importanți comercianți din România a declarat pentru avocatnet.ro că astfel de situații se pot întâlni fie din cauza unor înregistrări eronate făcute de producători, fie din pricina neactualizării bazelor de date folosite de RVM-uri în diferențierea pe care o fac între ambalajele SGR și cele care nu fac parte din acest sistem.
Dacă ambalajul predat îndeplinește toate condițiile de încadrare în SGR și totuși a fost refuzat, contactați comerciantul pentru a clarifica situația. De asemenea, dacă este vorba despre o neactualizare a bazei de date, este posibil ca RVM-ul din incinta unui alt magazin să nu se confrunte cu această problemă și să primească ambalajul respectiv.
Motivele legale în baza cărora returnarea unui ambalaj poate fi refuzată sunt definite în HG 1074/2021. Conform acestei măsuri, care reglementează Sistemul garanție-returnare, comercianții înscriși în sistem sunt obligați să primească ambalajele SGR și să returneze garanția aferentă, cu excepția situațiilor în care ambalajul este deteriorat (turtit, spart, presat), are băutură rămasă în el sau eticheta este deteriorată, astfel încât marca SGR nu mai este lizibilă.
Comentarii articol (20)