ACCES PREMIUM
De ce premium?
Reorganizare ANAF
Din 2025 ar urma să vedem mai multe controale antifraudă, dar, cel puțin teoretic, mai eficiente și mai bine țintite
Începând din 2025, contribuabilii ar trebui să se aștepte la mai multe controale antifraudă, sunt de părere avocații. Totuși, creșterea numărului de controale ar trebui să vină la pachet cu o eficientizare a activității Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Asta deoarece DGAF urmează să aibă, din ianuarie, și unități la nivel de județ, în urma unei reorganizări care se derulează în acest an.
Articolul continuă mai jos
„Ca principiu, apariția structurilor județene ar trebui să conducă la eficientizarea activității DGAF, prin alocarea corespunzătoare a resursei umane, inclusiv în zone unde, în prezent, necesarul este posibil să nu fie acoperit în mod corespunzător. În plus, organizarea la nivel județean ar trebui să asigure și un timp de răspuns mai rapid și o operativitate crescută - două aspecte absolut necesare pentru combaterea eficientă a fraudei fiscale. (...)În ceea ce îi privește pe contribuabili, în principiu ar trebui să privim această reorganizare nu ca pe un semnal de alarmă, ci, mai degrabă, ca pe o dorință de eficientizare a activității ANAF. Într-adevăr, este posibil să observăm o creștere a numărului acțiunilor de control din partea DGAF, așa cum, în mod constant, a fost comunicat public, inclusiv de către conducerea ANAF. Însă ce este important este ca nu cumva revitalizarea activității DGAF să dea naștere unor abuzuri la adresa contribuabililor onești”, ne-a spus,
într-un interviu recent,
Călin Stan, Partener la Băncilă, Diaconu și Asociații.
Această eficientizare a activității DGAF ar trebui să însemne și controale antifraudă mai bine țintite - adică să fie axate în special pe contribuabilii cu risc fiscal, fără a fi irosite resursele acolo unde nu există o miză reală.
„În principiu, ar trebui să asistăm la controale fiscale îndreptate în special față de operatorii economici cu risc fiscal, cei care sunt identificați pe baza informațiilor obținute din utilizarea sistemelor informatice de raportare ca fiind cu risc de neconformare sau chiar de fraudă. Deci, cuvântul-cheie este tot «eficientizare» - mai exact, utilizarea resurselor DGAF acolo unde este nevoia reală de verificare, mai degrabă decât «risipirea» lor în acțiuni fără o miză reală în combaterea riscului de neconformare și/sau evaziune”, a precizat avocatul.
În acest context,
recomandarea lui Călin Stan este ca persoanele juridice să fie cât mai atente la tratamentul fiscal al operațiunilor pe care le derulează, să se conformeze obligațiilor impuse pentru noile sisteme ale ANAF și să fie la curent cu riscurile fiscale:
„Recomandarea, de principiu, este de a acorda o atenție sporită tratamentului fiscal aplicabil tranzacțiilor derulate și, suplimentar, o seriozitate maximă în ceea ce privește conformarea cu «noile» obligații generate de paradigma digitalizării (SAF-T, e-Factura, e-Transport etc.). În plus, în contextul în care selecția pentru inspecții fiscale s-a mutat deja în sfera algoritmilor analizei de risc, cunoașterea riscurilor fiscale generate de activitatea comercială și de tranzacțiile desfășurate devine din ce în ce mai importantă.”1 ianuarie 2025 este data la care este programată
operaționalizarea structurilor județene ale DGAF, conform OUG 23/2024, actul normativ care a stabilit
noua reorganizare a ANAF. Formalitățile necesare urmează să fie îndeplinite, astfel, până la finalul anului 2024.
Citește mai mult despre
controale ANAF,
controale firme,
controale firme 2025,
control antifrauda,
Directia Generala Antifrauda Fiscala,
OUG 23/2024,
reorganizare ANAF
Specialiști citați în acest articol
Călin Stan este membru al Baroului București din anul 2009. S-a alăturat echipei în august 2015, având peste 15 ani de experiență profesională în litigii fiscale și administrative, dar a asistat și clienții în litigii civile și comerciale, precum și în litigii privind achizițiile publice, insolvența și reorganizarea.
Călin a acordat asistență juridică și reprezentare mai multor companii locale și internaționale în procedurile administrative și judiciare care vizau obținerea plății dobânzii fiscale pentru rambursarea cu întârziere de către autoritățile fiscale a TVA-ului datorat. De asemenea, are experiență în arbitrajul intern, reprezentând clienți în dosare conform regulilor de arbitraj ale Curții de Arbitraj Comercial Internațional din București. De asemenea, el este lector frecvent în cadrul conferințelor și seminariilor naționale de drept fiscal și drept procedural fiscal.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (0)