ACCES PREMIUM
De ce premium?
Reorganizare ANAF
Din 2025 ar urma să vedem mai multe controale antifraudă, dar, cel puțin teoretic, mai eficiente și mai bine țintite
Începând din 2025, contribuabilii ar trebui să se aștepte la mai multe controale antifraudă, sunt de părere avocații. Totuși, creșterea numărului de controale ar trebui să vină la pachet cu o eficientizare a activității Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Asta deoarece DGAF urmează să aibă, din ianuarie, și unități la nivel de județ, în urma unei reorganizări care se derulează în acest an.
Articolul continuă mai jos
„Ca principiu, apariția structurilor județene ar trebui să conducă la eficientizarea activității DGAF, prin alocarea corespunzătoare a resursei umane, inclusiv în zone unde, în prezent, necesarul este posibil să nu fie acoperit în mod corespunzător. În plus, organizarea la nivel județean ar trebui să asigure și un timp de răspuns mai rapid și o operativitate crescută - două aspecte absolut necesare pentru combaterea eficientă a fraudei fiscale. (...)În ceea ce îi privește pe contribuabili, în principiu ar trebui să privim această reorganizare nu ca pe un semnal de alarmă, ci, mai degrabă, ca pe o dorință de eficientizare a activității ANAF. Într-adevăr, este posibil să observăm o creștere a numărului acțiunilor de control din partea DGAF, așa cum, în mod constant, a fost comunicat public, inclusiv de către conducerea ANAF. Însă ce este important este ca nu cumva revitalizarea activității DGAF să dea naștere unor abuzuri la adresa contribuabililor onești”, ne-a spus,
într-un interviu recent,
Călin Stan, Partener la Băncilă, Diaconu și Asociații.
Această eficientizare a activității DGAF ar trebui să însemne și controale antifraudă mai bine țintite - adică să fie axate în special pe contribuabilii cu risc fiscal, fără a fi irosite resursele acolo unde nu există o miză reală.
„În principiu, ar trebui să asistăm la controale fiscale îndreptate în special față de operatorii economici cu risc fiscal, cei care sunt identificați pe baza informațiilor obținute din utilizarea sistemelor informatice de raportare ca fiind cu risc de neconformare sau chiar de fraudă. Deci, cuvântul-cheie este tot «eficientizare» - mai exact, utilizarea resurselor DGAF acolo unde este nevoia reală de verificare, mai degrabă decât «risipirea» lor în acțiuni fără o miză reală în combaterea riscului de neconformare și/sau evaziune”, a precizat avocatul.
În acest context,
recomandarea lui Călin Stan este ca persoanele juridice să fie cât mai atente la tratamentul fiscal al operațiunilor pe care le derulează, să se conformeze obligațiilor impuse pentru noile sisteme ale ANAF și să fie la curent cu riscurile fiscale:
„Recomandarea, de principiu, este de a acorda o atenție sporită tratamentului fiscal aplicabil tranzacțiilor derulate și, suplimentar, o seriozitate maximă în ceea ce privește conformarea cu «noile» obligații generate de paradigma digitalizării (SAF-T, e-Factura, e-Transport etc.). În plus, în contextul în care selecția pentru inspecții fiscale s-a mutat deja în sfera algoritmilor analizei de risc, cunoașterea riscurilor fiscale generate de activitatea comercială și de tranzacțiile desfășurate devine din ce în ce mai importantă.”1 ianuarie 2025 este data la care este programată
operaționalizarea structurilor județene ale DGAF, conform OUG 23/2024, actul normativ care a stabilit
noua reorganizare a ANAF. Formalitățile necesare urmează să fie îndeplinite, astfel, până la finalul anului 2024.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.