ACCES PREMIUM
De ce premium?
Nereținerea la sursă a impozitelor și contribuțiilor poate fi pedepsită penal. Măsura poate aduce probleme mari companiilor
Parlamentarii au stabilit că inclusiv nereținerea la sursă a impozitelor și contribuțiilor poate fi pedepsită penal, începând din 16 mai 2024, conform unei legi noi, nu doar reținerea/încasarea și neplata acestora. Conform specialiștilor, măsura este exagerată și riscă să aducă probleme mari companiilor.
Articolul continuă mai jos
Incriminarea nereținerii la sursă a impozitelor și contribuțiilor din anexa Legii evaziunii este prevăzută de
Legea 126/2024, care intră în vigoare pe 16 mai 2024. Aceasta este doar
una dintre măsurile antievaziune incluse în noul act normativ.
„Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la un an la 5 ani sau cu amendă nereținerea impozitelor și/sau contribuțiilor prevăzute în anexa la prezenta lege”, scrie în lege, cu referire la mai multe dări, printre care impozitul pe dividende și dobânzi, impozitul pe venituri din alte surse, impozitul pe salarii, contribuțiile la pensii și sănătate sau contribuția la Fondul pentru mediu (
lista completă este în anexa Legii evaziunii).
Până la această schimbare,
incriminate erau numai reținerea/încasarea și neplata, în cel mult 60 de zile de la scadență, a impozitelor și contribuțiilor din aceeași listă. Fapta poate fi pedepsită, de asemenea, cu închisoare de la un an la cinci ani sau cu amendă.
Într-o analiză recentă, specialiștii explicau că
această măsură va avea mai multe efecte, printre care o creștere în practică a numărului de sesizări penale și o abordare excesiv de prudentă a contribuabililor. Practic, vorbim de
o măsură excesivă pentru o faptă ce implică, de fapt, numai o dispută fiscală.
„Dincolo de lipsa oricărui dialog și transparență în procesul legislativ, rămâne desigur problematica de ordin substanțial pe care o comportă această măsură - incriminarea unei fapte care nu reprezintă altceva decât o dispută fiscală între plătitori și organele fiscale. Reamintim că decizia de a reține sau nu o anumită obligație fiscală reprezintă doar o chestiune fiscală ce ține de interpretarea și aplicarea legislației fiscale de către plătitor, aceasta cu atât mai mult cu cât este de notorietate deja maniera neclară și defectuoasă de edictare a normelor juridice în România.Simpla existență a unui diferend dintre cei chemați să rețină la sursă și organele fiscale -- ce nu poate fi decât rezultatul unei greșeli a plătitorului în aplicarea unei legi fiscale, atât timp cât nu plătește obligațiile fiscale din banii săi -- în privința existenței unei obligații de reținere trebuie tranșată de instanțele de contencios administrativ fiscal, iar nu de cele penale, astfel încât sancțiunea aplicării greșite a legii fiscale trebuie să conducă exclusiv la atragerea răspunderii fiscale, iar nicidecum a celei penale”, explicau cei de la D&B David și Baias.
Dincolo de aceste aspecte, mai există și situații în care contribuabilii de bună credință pot avea probleme financiare temporare, în care acum există riscul apariției de sesizări penale. Această chestiune a fost discutată inclusiv în contextul incriminării reținerii/încasării și neplății dărilor, tocmai pentru că specialiștii erau de părere că
răspunderea penală ar trebui să intervină numai dacă impozitele și contribuțiile sunt reținute/încasate efectiv.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (2)