Poliția Română, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) și Asociația Română a Băncilor au făcut recent o serie de recomandări ce vin în sprijinul celor ce se pregătesc să plece în vacanță. Mai precis, recomandările vizează protecția datelor personale și financiare.
După cum apare în
ghidul publicat recent,
“de la evitarea ofertelor prea frumoase pentru a fi adevărate până la utilizarea unor parole complexe și autentificarea în doi pași, aceste recomandări ajută utilizatorii să navigheze online în siguranță în timpul pregătirilor pentru vacanță”.Website-urile trebuie verificate înainte de a face o rezervareMai exact, înainte de a introduce informațiile personale pe un website, el trebuie verificat pentru a se vedea dacă este site-ul real sau unul care doar îl imită pe primul. Pentru asta trebuie verificată existența lacătului în bara de adrese (care confirmă că este vorba despre o conexiune securizată) şi că adresa URL începe cu "https". De asemenea, se pot verifica recenziile website-ului, pentru a se vedea ce experiențe (pozitive sau negative) au avut alți utilizatori ai acestuia.
Agenția de turism aleasă să fie de încredereÎn cazul în care vacanța nu se organizează pe cont propriu, e important ca agenția de turism aleasă să fie de încredere şi cu o reputație bună. Astfel, pot fi cerute recomandări de la prieteni ori familie sau pot fi căutate pe internet agenții cu recenzii pozitive. Trebuie verificată licența agenției şi prezența acesteia online.
Atenție la ofertele specialeDacă o ofertă de vacanță pare prea bună ca să fie adevărată, probabil că așa este și poate fi doar o încercare de înșelătorie. De multe ori, prin astfel de oferte sunt atrași oameni cărora li se fură bani sau date personale.
Link-urile din mesajele primite prin e-mail, SMS sau oricare dintre platformele de socializare în care sunt oferite vacanțe la prețuri derizorii sau chiar gratuite nu trebuie accesate. De cele mai multe ori, aceste mesaje pot fi recunoscute după greșelile de scriere ori de exprimare conținute și după faptul că adresa expeditorului nu e vizibilă.
Folosește autentificarea în doi pașiÎn cazul rezervărilor online trebuie utilizată o metodă de plată sigură. De aceea, este recomandată autentificarea în doi pași, respectiv utilizarea a două elemente din următoarele categorii: ceva cunoscut (codul PIN, parola), ceva deținut (telefonul mobil, verificat prin parola transmisă prin SMS) și ceva personal (amprenta, recunoașterea facială).
Protejează-ți dispozitiveleAici vorbim despre instalarea unui antivirus, ce trebuie actualizat permanent. În același timp, trebuie folosită, pentru conectarea la diverse conturi, inclusiv cel de e-mail sau cel de la bancă, o parolă puternică (sub nicio formă una de tipul “1111”, “aaaa” sau una care este, de fapt, numele copilului/ cățelului etc.).
Rețelele publice de Wi-Fi trebuie evitate (pe cât posibil)Unele rețele publice de internet sunt nesigure, așa că, mai ales dacă trebuie să faci tranzacții bancare sau alte operațiuni sensibile, evită să te conectezi la ele, în special dacă sunt gratuite. Specialiștii recomandă ca, în astfel de situații, să fie utilizată o conexiune VPN (rețea privată virtuală) sau să fie configurat propriul hotspot wireless.
Atenție la plățile efectuate cu cardul și la folosirea ATM-uluiE bine să-ți faci un obicei din a verifica activitatea bancară (pe aplicația dedicată), iar dacă apar tranzacții suspecte, trebuie anunțată banca.
Apoi, la utilizarea unui bancomat, dacă ceva pare ciudat (pare că s-a umblat la tastatură sau la fanta în care se bagă cardul bancar), e bine să eviți utilizarea acelui ATM. Suplimentar, atunci când folosești bancomatul, acoperă tastatura cu mână, astfel încât să nu-ți vadă nimeni PIN-ul de la card.
Atenție la ce postezi pe rețelele de socializareSe recomandă să nu postezi poze sau detalii legate de vacanțe și, mai ales, să nu-ți faci publică locația. Totodată, verifică setările de securitate ale conturilor de pe rețelele de socializare, pentru a evita furtul identității online.
Anunță autoritățile în cazul unei fraudeDacă ai fost victima unei fraude, anunț-o imediat la poliție. În același timp, pentru a reduce numărul tentativelor de înșelăciune, poți anunța incidentul și la DNSC, la numărul de telefon 1911 sau prin e-mail, la alerts@dnsc.ro.
Comentarii articol (1)