- înainte de toate, reprezentanții Guvernului spun că sancțiunea propusă ar fi inutilă, din moment ce Codul administrativ deja prevede procedura de atragere a răspunderii disciplinare în cazul funcționarilor publici care-și încalcă îndatoririle de serviciu (deci, inclusiv în cazul medierii fiscale): „reiterăm faptul că OUG 57/2019 reglementează sancţiunile disciplinare şi răspunderea funcţionarilor publici”; practic, o sancțiune distinctă nu și-ar avea rostul;
- în plus, proiectul prevede sancționarea unor persoane fizice pentru o obligație ce revine, de fapt, instituțiilor, ceea ce nu este tocmai în regulă: „nu se poate afirma că o persoană fizică îndeplinește calitatea de instituție. De altfel, se impune analizarea soluției de sancționare contravențională a persoanei fizice pentru o obligație stabilită prin lege în sarcina instituției”;
- o altă chestiune redundantă din proiect este cea privind constatarea și sancționarea faptelor de către organele de inspecție economico-financiară din Ministerul Finanțelor și Curtea de Conturi: „Considerăm că aplicarea prevederilor (...) din propunerea legislativă (...) ar dubla anumite atribuții de verificare aferente compartimentelor de specialitate deja existente din cadrul Ministerului Finanțelor/ANAF (de exemplu: corp de control, audit intern, integritate), a activității unor structuri (de executare silită) din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice în ceea ce privește o posibilă neîndeplinire a unor atribuții de serviciu, cu consecința efectuării unor cheltuieli bugetare suplimentare”;
- în fine, mai este subliniat că intenția de a pune pe picior de egalitate cetățenii și autoritățile publice este, de fapt, contrară Constituției, așa cum reiese din Decizia Curții Constituționale a României 839/2020: „Curtea a reținut că, așa cum rezultă din dispozițiile constituționale ale art. 16, cetățenii se bucură de drepturile prevăzute în Constituție și în legi, fiind egali în fața acestora și a autorităților publice, în timp ce autoritățile publice exercită atribuțiile ce le sunt stabilite de lege, potrivit competenței lor, în realizarea funcțiilor pentru care sunt create. Principiul egalității în drepturi prevăzut de Constituție pentru cetățeni nu poate ca, prin extensie, să primească semnificația unei egalități între cetățeni și autoritățile publice”.
Informații mai multe despre atragerea răspunderii disciplinare a funcționarilor publici pot fi găsite în articolul de aici.
Atenție! Ca să se aplice, proiectul de lege trebuie adoptat de Parlament, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.